Duurzaam Ondernemen

Ons doel is om samen met onze medewerkers, leveranciers, partners en klanten bij te dragen aan een gezonde wereld. Een van onze belangrijke aandachtspunten is duurzaamheid. Hierbij gaat het erom dat ecologische systemen probleemloos kunnen blijven voortbestaan. Dit houdt in dat bronnen onuitputtelijk zijn en dat er een klimaatneutraal systeem gerecreëerd wordt waarin de circulaire keten centraal staat. Een mooi streven waarbij we continu onderzoeken hoe we dit nog beter, duurzamer en efficiënter kunnen inzetten.
Plastic soep
De plastic soup is een probleem waar steeds meer mensen zich bewust van worden. Alleen al in de Stille Oceaan slikken vissen elk jaar een hoeveelheid plastic in die gelijk staat aan 480 miljoen plastic flessen. Het vormt een grote bedreiging voor het leven in de zee, maar ook voor ons eten. Plastic in vis, betekent ook plastic in jouw eten. En daar willen wij wat aan doen. We nemen verantwoordelijkheid en werken hard aan onze plastic soup proof supermarkt.


27 jun. 2023 nieuws
Wisselwaar wint NL Packaging Awards 2023!
Ons afvalvrije concept Wisselwaar heeft de NL Packaging Awards 2023 in de categorie Duurzaamheid Food gewonnen! Gisteren was de feestelijke uitreiking in het Singer Theater in Laren. In 12 verschillende categorieën werden er de winnaars benoemd. En Wisselwaar ging er met de 1e prijs vandoor in de categorie Duurzaamheid Food!

13 sep. 2023 nieuws
Al ruim 120.000 verpakkingen bespaard met Wisselwaar
Bij bepaalde melk- en yoghurtproducten vond je ze al jaren in onze winkel, maar sinds kort vind je ook gedroogde producten in glazen statiegeldpotten: Wisselwaar. De Wisselwaar potten staan gewoon in de schappen en zijn voordeliger dan het voorverpakte alternatief. Zo wordt boodschappen doen zonder onnodige verpakkingen dus extra makkelijk en aantrekkelijk. Inmiddels hebben we met Wisselwaar al ruim 120.000 verpakkingen bespaard!
Biodiversiteit en klimaat
We streven ernaar onze voetafdruk zo veel mogelijk te beperken. Zo willen we niet verantwoordelijk zijn voor chemische-synthetische bestrijdingsmiddelen die in de natuur terechtkomen. Onze boeren zorgen voor een rijk bodemleven wat vervolgens zorgt voor een rijke biodiversiteit boven de grond. Samen kijken we wat we extra kunnen doen voor de bijen, insecten en vogels. Tevens hebben we de ambitie om op de kortst mogelijke termijn 100% klimaatneutraal te opereren.

13 nov. 2024 gezonde bodem
Bij Ekoplaza gebruiken we geen chemische bestrijdingsmiddelen. Ook niet een beetje.
Wij geloven dat werken zonder chemische bestrijdingsmiddelen tot een betere wereld voor ons en onze kinderen leidt. Ekoplaza is de meest gifvrije supermarkt en biedt je de mogelijkheid om met een gerust hart boodschappen te doen. Doordat jij hiervoor kiest, kies je voor biodiversiteit en red je levens.

Dierenwelzijn heeft prioriteit
Dierenwelzijn heeft al jaren prioriteit. En daar kiezen we onze leveranciers zorgvuldig op uit. We gaan goede relaties aan met onze vleesleverancier, met eerlijke afspraken en aandacht voor dierenwelzijn. Maar dat niet alleen. We bieden ook een breed en veelzijdig plantaardig assortiment aan. Bij ons draait het immers om een goede balans tussen de consumptie én de verkoop van vlees en plantaardige producten.

27 sep. 2022 nieuws
Melk van kalf & koe die samen blijven
Drie melkveehouders van Zuiver Zuivel houden kalfjes bij de koe. Binnenkort maken zij het mogelijk om specifiek voor de melk van deze boeren te kiezen. De melk wordt apart opgehaald bij de boer en verwerkt tot de lekkerste halfvolle en volle melk.
Lokale initiatieven
Naast biologisch vinden we het ook belangrijk om onze producten van zo dichtbij mogelijk te halen. Het liefst uit Nederland. Zo voorkomen we onnodige voedselkilometers en stimuleren we de Nederlandse landbouw om biologisch te (blijven) produceren. Dit zorgt niet alleen voor een mooier landschap, maar ook voor meer biodiversiteit. Vele Ekoplaza winkels bieden een product uit eigen regio. Vraag naar de beschikbaarheid bij jouw Ekoplaza.


12 sep. 2024 korte keten
Een eerlijk kijkje in onze keten met Laura de Grave
Voor Ekoplaza gaat Laura de komende tijd op bezoek bij onze boeren én deelt ze lekkere recepten met haar favoriete Ekoplaza producten. Ze geeft je een letterlijk kijkje in de keuken en neemt naast recepten ook de verhalen achter de gerechten mee. Kijk je mee?

01 jan. 0001 korte keten
Klant Marjon aan het woord: "Ik eet zoveel mogelijk biologisch en puur"
Elk weekend doet Marjon Schulte haar boodschappen bij Ekoplaza in Barneveld - en dat al zo'n vijftien jaar lang. Ze eet zoveel mogelijk biologisch en puur. Ze deelt haar gouden tip voor een lang en gezond leven én haar favoriete producten met je.

05 jun. 2024 korte keten
Instandhouding van de bron, daar draait het om
Wie kan er beter vertellen waarom bio belangrijk is dan onze klanten? Daarom laten we ze graag aan het woord, bijvoorbeeld Rudolf. Zijn favorieten bij Ekoplaza? "Groenten, zaden en ongebrande noten van Wisselwaar. Alles zo puur mogelijk: vers en onbewerkt."

25 jul. 2024 korte keten
Aardappelchips uit een korte keten
De duurzaam geteelde, lokale aardappel van onze telers liggen niet alleen als verse tafelaardappelen in onze schappen. Ze vinden ook hun weg naar Ekoplaza als de lekkerste chips. Sinds kort vind je het verhaal van onze boeren op alle Trafo zakken. Zo weet je precies waar jouw chipje vandaan komt!
Goede voeding
We staan voor je klaar om je te ondersteunen in een groene en gezonde leefstijl. Goede voeding is slechts een onderdeel van een goede levensstijl. De juiste balans tussen gezond en lekker eten, in combinatie met sportieve of sociale activiteiten zorgen ervoor dat je elke dag kunt genieten. En daar investeren wij graag in!

28 mrt. 2024 gezonde bodem
Ekoplaza enige super die meer plantaardige dan dierlijke eiwitten verkoopt
De Eiweet monitor, door de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland, laat zien waar supermarkten gezamenlijk staan en toont inzicht in de landelijke opgave om de eiwittransitiedoelstellingen te behalen. In de meting omtrent eiwittransitie onder supermarkten komt Ekoplaza als koploper naar voren.

16 aug. 2024 authentieke smaak
Echte umami smaakmakers zijn het omfietsen waard
Umami is de vijfde basissmaak. Wat umami zo speciaal maakt is dat het smaken samenbrengt en zelfs verbetert. Het versterkt andere zoete en zoute tonen en brengt daardoor diepte en dimensie in een gerecht. Bijzonder toch?

Eerlijke samenwerking
Onze boeren krijgen een eerlijke prijs. Want alleen op die manier kunnen wij van ze verwachten dat ze milieu- en diervriendelijk werken. Ze hebben een duurzaam bestaan en kunnen zich blijven ontwikkelen om een alsmaar beter product aan te bieden. We laten ze niet onzeker ondernemen, we maken jaarrond afspraken zodat de boeren weten dat we morgen óók nog afnemen. We bouwen aan jarenlange relaties en werken samen naar steeds betere producten. Een transparant proces van boer tot bord!
Prijs en grondstoffen
Als consument betaal je bij Ekoplaza de juiste prijs. Producten zonder vulstoffen of kunstmatige E-nummers, geproduceerd in een bedrijf wat draait op groene stroom. Dat gaat natuurlijk niet samen met een bodemprijs. Maar juist deze punten zorgen voor een assortiment wat geen negatieve impact heeft op de natuur en jouw gezondheid. Van boer tot bord is soms een lange keten, daarom kiezen we voor korte en transparante samenwerkingen. Hierdoor weten wij in veel gevallen tot aan de grondstof wat er speelt.

19 okt. 2023 korte keten
Eerlijke en transparante keten voor rijstboeren in Cambodja
BlocRice is een project waar Ekoplaza zich samen met verschillende partners zich inzet om de positie van Cambodjaanse rijstboeren in de provincie Preah Vihear te versterken. In dit project wordt er samengewerkt met 500 kleinschalige Cambodjaanse boeren. Het doel is om de kosten voor de boeren te verlagen, de opbrengsten te verhogen en de gendergelijkheid te verbeteren.

10 jul. 2024 respectvol handelen
Mensenrechten in onze ketens
We zorgen met een eerlijke prijs voor een leefbaar loon, een veilige leefomgeving en daarmee ook voor een eerlijk toekomstperspectief. Afgelopen jaar heeft Ekoplaza een aanvullend beleid opgesteld met betrekking tot de mensenrechten in de voedselketens. Er blijft altijd ruimte voor verbetering, dus tijd voor actie en om aan te scherpen.

voedselverspilling
Jaarlijks gaat er in Nederland door voedselverspilling ruim 2 miljard kilo voedsel verloren. Dit gebeurt bij de oogst, tijdens de opslag en transport, in horeca, maar ook in supermarkten en uiteindelijk bij consumenten thuis. Bij Ekoplaza wordt er hard gewerkt om voedselverspilling zoveel mogelijk te voorkomen. Dit doen we door hechte samenwerkingen in de keten, maar ook door bijvoorbeeld voedsel te redden wat anders geen bestemming heeft.