26 nov. 2024
Ekoplaza voor de 3e keer op rij de gezondste supermarkt
Gezonde keuze stimuleren
72% van de Nederlanders vindt het volgens Questionmark belangrijk dat supermarkten hun klanten stimuleren om een gezonde keuze te maken. De Superlijst Gezondheid 2024 beoordeelt supermarkten op vier domeinen: beleidsdoelen, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting. Ekoplaza onderscheidt zich met een assortiment dat binnen de onderzochte productgroepen voor 50% binnen de Schijf van Vijf valt en de keuze voor dit systeem boven de Nutri-Score. Ook loopt Ekoplaza net als twee jaar geleden voorop in zout- en suikerreductie.
Steven IJzerman, kwaliteitsmanager bij Ekoplaza, over het beleid: “We willen een gezonde keuze zo eenvoudig mogelijk maken voor de consument. We kiezen voor de Schijf van Vijf omdat de Nutri-Score voor onnodig geknutsel met eten kan zorgen. Bijvoorbeeld door suikers te vervangen door chemisch-synthetische zoetstoffen, vezels toe te voegen die er van nature niet in thuishoren en noten en zaden vervangen om producten minder vet te maken. Dit geeft de consument een vertekend beeld over de gezondheid van een product.”
ongezonde verleidingen beperken
Naast het aanbieden van gezonde producten neemt Ekoplaza maatregelen om ongezonde verleidingen te beperken. Zo heeft Ekoplaza het hoogste aandeel gezonde aanbiedingen, waarvan gemiddeld 32% in de Schijf van Vijf valt. Ook heeft Ekoplaza de minste promoties van bier en wijn van alle onderzochte supermarkten en wordt er voor sterke drank geen reclame gemaakt. IJzerman vult aan: “Gezond betekent voor Ekoplaza eten volgens de Schijf van Vijf, maar ook voedsel aanbieden dat biologisch en zo min mogelijk bewerkt is. Met onze uitgangspunten voor al onze voeding - 100% biologisch en niet genetisch gemanipuleerd - maken we kiezen voor gezond makkelijker voor onze klanten. Een stap in de goede richting kan bijvoorbeeld al zijn om voor je kinderen rozijnen en aardbeien zonder pesticiden te kopen. We willen het aanbod van gezonde, eerlijke en duurzame producten naar een nóg hoger niveau tillen komende jaren.”
Waarom Ekoplaza de gezondste supermarkt is
'De gezondste supermarkt, ook voor kinderen.' Met die doelstelling wil Ekoplaza het aanbod van gezonde, eerlijke en duurzame producten naar een nóg hoger niveau tillen.
- 100% biologisch
Kinderen zijn de meest kwetsbare groep voor de gevolgen van pesticiden. Onze boeren gebruiken ze niet. Ook vind je geen genetisch gemodificeerd voedsel in onzeschappen. - Schijf van vijf
44% van ons huismerk assortiment staat in de Schijf van Vijf. We werken eraan om bij élk product op het schap inzicht te geven over de Schijf van Vijf. Gezond kiezen makkelijk gemaakt! - Gezonde aanbiedingen
Minimaal 25% van de aanbiedingen bestaat uit groente en fruit. Ons streven? Geen enkele actie met kinderproducten die niet in de Schijf van Vijf passen. - Echt eten
Onnatuurlijke E-nummers of kleurstoffen vind je niet bij ons. Geen verborgen suikers, minder vet en zout. - Gezond voorbeeld voor kinderen
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Om te voorkomen dat de meest ongezonde producten in het winkelmandje belanden, doen wij misleidende marketing voor kinderen in de ban en geen snoep op ooghoogte van kinderen.
Over Superlijst Gezondheid
De supermarkten die in het onderzoek zijn meegenomen zijn Albert Heijn, Aldi, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus. Deze selectie is gekozen omdat zij ruim 80 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigt. Ekoplaza is hieraan toegevoegd vanwege de expliciete claim op duurzaamheid. Questionmark heeft de data voor het onderzoek verzameld tussen 15 mei en 8 juli.
Bekijk de volledige Superlijst Gezondheid