Een prachtige opbrengst voor bananenboerin Miladys

01 jan. 0001

Een prachtige opbrengst voor bananenboerin Miladys

Van 17 t/m 23 maart verhoogden we tijdelijk de prijs van de bananen van teler Miladys met €0,50. Samen met onze klanten hebben we maar liefst €13.067,33 opgehaald! De opbrengst wordt volledig geïnvesteerd in de verduurzaming van haar plantage in de Dominicaanse Republiek.

17 apr. 2025

PFAS in eieren: hoe zit dat bij Ekoplaza?

Recent waarschuwde het RIVM: “Eet geen eieren van hobbykippen.” Uit onderzoek blijkt dat deze eieren vaak te veel PFAS bevatten — schadelijke stoffen die zich opstapelen in het lichaam en op lange termijn effect kunnen hebben op je gezondheid. Maar hoe zit het dan met eieren van biologische kippen, die óók buiten lopen? Kun je die nog wel veilig eten?

img

15 apr. 2025

Ekoplaza koploper in de eiwittransitie

Ekoplaza is de eerste supermarkt die de supermarktbrede doelstelling van 60% plantaardige eiwitten in 2030 al heeft behaald. Van de eiwitten die bij Ekoplaza zijn verkocht in 2024, was maar liefst 66,2% plantaardig. 

img

18 mrt. 2025

Het meest Brabantse worstenbroodje bij Ekoplaza

Met trots introduceren we 'Het meest Brabantse worstenbroodje': een biologisch worstenbroodje waar bij álle ingrediënten en samenwerkingen een sterke Brabantse oorsprong hebben. Samen hebben met diverse partners in onze keten hebben we het meest Brabantse worstenbroodje van Nederland ontwikkeld. Het is een product van duurzame langetermijnrelaties binnen de Brabantse biologische sector.


img

06 feb. 2025

Witte én bruine eieren: hoe zit dat bij Ekoplaza?

Open jij binnenkort je eierdoosje van Ekoplaza of GroenGilde? Schrik dan niet als je zowel bruine áls witte eieren tegenkomt. Gelukkig weet je bij Ekoplaza zeker dat je altijd een goed en eerlijk eitje in huis hebt. Wat de verschillen zijn tussen een wit en en bruin ei? Wij vroegen het onze eierleverancier.

img

16 jan. 2025

Eerlijke handel in de biologische sector

Biologisch ondernemen draait om transparantie, vertrouwen en naleving van strenge regels. Toch kan het voorkomen dat je vermoedt dat er op bepaalde plekken niet helemaal volgens de biologische regelgeving gewerkt wordt. Speciaal daarvoor heeft BioNederland een veilige en anonieme meldingslijn opgezet.

img

09 jan. 2025

Ekoplaza uitblinker in onderzoek foodretail

Ekoplaza heeft de beste positionering in de foodretail! Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope, dat werd gehouden onder consumenten. Vooral op ‘onderscheidendheid’ scoren we hoog.

img

08 jan. 2025

Uniek Wisselwaar-schap in vernieuwde winkel in Enschede

Bij Ekoplaza vieren we vandaag de feestelijke heropening van een geheel vernieuwde winkel in Enschede. Tijdens de opening wordt ook een bijzondere primeur onthuld: een schap volledig gevuld met producten uit het statiegeldconcept Wisselwaar.

img

02 jan. 2025

Terugblikken op een lastig telerjaar

2024 was geen gemakkelijk jaar voor de telers. Weersextremen zorgen voor steeds meer uitdagingen. Wat je daar in de winkel van merkt, is dat veel groente en fruit een maatje kleiner uitvalt, en dat de periode waarin we groente en fruit uit Nederland aanbieden, korter wordt. Maar onze telers staan er niet alleen voor. Samen zorgen we voor perspectief, zodat ze verder kunnen kijken dan het seizoen lang is. 

img

06 nov. 2024

Bij Ekoplaza is alles luchtvrachtvrij. En niet een beetje.

Wij vinden dat het afgelopen moet zijn met luchtvracht voor voedingsmiddelen. Daarom is het Ekoplaza assortiment sinds 1 juni 2023 helemaal luchtvrachtvrij.

img

Uitgelicht

Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland in Sustainable Brand Index 2025

14 mrt. 2025

Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland in Sustainable Brand Index 2025

Ekoplaza is in de Sustainable Brand Index 2025 uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland volgens consumenten. Wat een mooie erkenning! Het is een eer om tussen diverse gedreven merken te staan die zich inzetten voor een duurzamere wereld. Het is niet alleen het resultaat van hard werk, maar ook van de steeds groter wordende groep consumenten die kiest voor duurzaamheid.