ontbijt: de beste start van je dag

Het ochtendzonnetje schijnt door de ramen en de geur van vers gezette koffie komt je tegemoet. Een lekker en voedzaam ontbijt zorgt voor een goede start van de dag en zorgt dat je er tot de lunch mee vooruit kunt.

Een lekkere snee brood

Een ouderwetse bruine boterham, daar is niks mis mee. Vooral niet als je gek bent op brood. Van volkoren spelt tot volkoren tarwe. Want volkoren heeft de voorkeur! Precies vanwege die broodnodige vezels, vitamines en mineralen. Versier je boterham met gezond beleg: avocado, gekookt ei, hummus of kipfilet, met daarop stukjes puntpaprika, jalapeñopeper of verse kruiden. 

Meer over ons brood

De lekkerste ontbijt aanbiedingen

een goed begin

Door te ontbijten breng je je metabolisme op gang en voorkom je dat je je later op de dag slapjes voelt en ongezond gaat snacken. Uit diverse onderzoeken blijkt dat menen die ontbijten makkelijker op gewicht blijven, beter scoren op geheugentestjes en zich beter kunnen concentreren. Ook kan ontbijten ervoor zorgen dat je de rest van de dag regelmatiger eet. Onze pure bioproducten zijn de ideale basis voor een goed begin!

Vers van de boer

De geitenmelk van Pieter Vliek komt van Geitenboerderij Vliek in Twente. Pieter begon ooit met één hobbygeit maar heeft inmiddels een bedrijf met zo'n 300 Nederlandse weitte geiten. Naast geitenmelk maken ze op de boerderij heerlijke geitenyoghurt. Deze stevige, romige volle yoghurt is zacht van smaak en er zijn rechtsdraaiende melkzuurbacteriën aan toegevoegd. Goed voor je darmflora.

Vegan  roer'ei'

De zijdentofu van Taifun is zachter en fijner van structuur dan 'normale' stevige tofu. Perfect om pap van te maken of als alternatief voor (roer)ei. Breek hiervoor de zijdentofu in stukjes en breng op smaak met kurkuma, peper en knoflook. Even aanbakken en klaar is je roer'ei'! Zijden tofu is ook een ideale vervanger van zuivel - zoals yoghurt of slagroom - in recepten, bijvoorbeeld in pannacotta. In Japan wordt zijdentofu in soepen gebruikt of ijskoud gegeten met een beetje sojasaus.

Voor een goedgevulde ontbijttafel

6x ontbijttips

Een smakelijk en voedzaam ontbijt waarmee je tot de lunch vooruit kunt? Mix & match met deze ontbijttips voor een gezond begin van je dag.

  • Ga voor graan
    Havermout, spelt- en boekweitvlokken, muesli, cruesli en granola: ontbijtgranen zijn (meestal) een gezonde keuze. Je bent verzekerd van een flinke hoeveelheid vezels, vitamines, eiwitten en mineralen. Check wel of je ontbijtgranen geen suikerbommetjes zijn. Staat er op een etiket dat het product minder dan 16 gram suiker per 100 gram bevat? Dan mag het in je winkelmandje. 
  • Frisse zuivel
    Yoghurt, skyr, kwark, kefir, hüttenkäse... zuivel is de ideale basis voor je granenontbijt. Voeg naar smaak nog wat vers fruit, noten en stukjes kokos toe. Of gedroogde (zuid)vruchten zoals cranberry's, abrikozen of pruimen. Meng alles door de zuivel en laat een paar minuten intrekken, dat maakt het nóg lekkerder.
  • Preppen spaart tijd
    's Ochtends even rustig wakker worden? Maak dan je ontbijt een of enkele dagen van tevoren klaar. Bak zoete of hartige ontbijtmuffins of pannenkoekjes van boekweitmeel. Of bereid een flinke hoeveelheid 'overnight oats' met havervlokken en chiazaad. Nog sneller? Koop af en toe een kant-en-klare ontbijtreep, zoals een haver- of paranotenreep.
  • Lekkere snee brood
    Een ouderwetse bruine boterham, daar is niks mis mee. Vooral niet als je gek bent op brood. Van volkoren spelt tot volkoren tarwe, volkoren heeft de voorkeur. Precies vanwege die broodnodige vezels, vitamines en mineralen. Versier je boterham met gezond beleg: avocado, gekookt ei, hummus of kipfilet, met daarop stukjes puntpaprika, jalapeñopeper of verse kruiden.
  • Vegan inspiratie
    Dit jaar wat vaker vegan? Ook dan valt er genoeg te kiezen. Van plantaardige kwark, amandeldrink tot haver- of sojayoghurtalternatieven. Ben je meer van het brood? Dan kun je beleggen met plantaardige zuivel- of groentespreads, notenpasta's (witte cashew, mmm!) of een plakje vegan kaas of worst (Vegan Deli). Bekijk het plantaardige zuivelschap en het vegan broodbeleg voor nóg meer ontbijtinspiratie. 
  • Maak zelf granola
    Een basis granola maken is echt simpel. Meng 150 g havervlokken, 100 g ongebrande noten en 50 g zonnebloem- en pompoenpitten met 3 eetlepels olijfolie en 4 eetlepels honing. Spreid dit mengsel uit over een bakplaat met bakpapier en rooster ca. 15 minuten op 180°C in de oven. Halverwege omscheppen, daarna laten afkoelen en luchtdicht bewaren (tot 2 weken). Deze basis granola kun je verrijken met ingrediënten die je zelf uitkiest.

Ontbijt uit een kommetje!

Niks is fijner dan de dag goed beginnen met een heerlijk ontbijt. Er zijn mensen die dit het liefst doen met een zoet ontbijtje, maar er zijn ook mensen die juist gaan voor een hartige maaltijd in de ochtend. Goed nieuws voor alle breakfast lovers, want met de onbijtbowl kun je alle kanten op! Van koude zoete varianten tot warme en hartige.

Wat is een ontbijtbowl? Eigenlijk heel simpel: een ontbijt in een kom. Dit kun je dus eindeloos blijven variëren met verschillende ingrediënten en toppings. Verrassende variaties zijn bijvoorbeeld de smoothie in een kom of granen en groenten in een schaaltje. Stop er vooral in wat je zelf lekker vindt! Heb je nog geen idee hoe je een lekkere ontbijtbowl kunt samen stellen? We hebben een aantal lekkere ontbijtbowls voor je op een rij gezet.

Sap of vrucht

Drink jij elke ochtend een glas versgeperst fruitsap? Goed bezig! Maak er een nog betere start van door er wat van de dikke pulp bj te doen of door het fruit niet te persen maar er een fruitsmoothie van te maken. Juist in de pulp zitten die belangrijke voedingsvezels. Daarom is de hele vrucht eten altijd beter dan alleen het sapje drinken. Met een groentesmoothie zit je helemaal goed.