Hoe wordt statiegeld verrekend?

Hoe kan ik verpakkingen met statiegeld inleveren?

Bij het afhalen van je bestelling kun je flessen, blikjes en andere emballage inleveren in de winkel of bij het afhaalpunt. Ook bij bezorging via een Ekoplaza Direct route of Ekoroute kun je statiegeldflessen aanbieden, je ontvangt dan het statiegeld retour. Bij bezorging via Leen Menken is het inleveren van emballage niet mogelijk. We adviseren je om de flessen dan in een Ekoplaza winkel in te leveren.

Hoe werkt het statiegeld op klapkratten bij bezorgen?

We willen samen met jou bijdragen aan een wereld met minder afval. Door het statiegeld op onze klapkratten, zorgen we ervoor dat deze langer in omloop blijven. Bij bezorging rekenen we aan de deur €8,50 statiegeld per krat. Kratten waarvoor statiegeld is betaald, zijn voorzien van een "Betaald"-sticker. Bij bezorging via Leen Menken wordt geen gebruik gemaakt van statiegeldkratten; hierbij vindt de bezorging plaats in kartonnen dozen. Er wordt dan geen statiegeld gerekend.

Hoe krijg ik mijn statiegeld op klapkratten terug?

Geef de kratten met een "Betaald"-sticker bij de volgende bezorging weer mee aan de bezorger. Het statiegeld wordt dan verrekend of toegevoegd aan je Ekoplaza-tegoed. Dit tegoed wordt automatisch verrekend bij je volgende bestelling. Wil je het tegoed liever uit laten betalen? Dat kan eenvoudig via je account onder Ekoplaza tegoed.

Wat doe ik met klapkratten zonder sticker? 

Ook kratten zonder "Betaald"-sticker kun je inleveren bij de bezorger. We nemen ze graag terug voor hergebruik, maar er wordt geen statiegeld uitgekeerd voor deze kratten.

Welke bestellingen zitten in een klapkrat?

Het statiegeldsysteem geldt alleen voor het bezorgen van webshop bestellingen via de Ekoplaza Direct route of Ekoroute. Bestellingen via Leen Menken worden in kartonnen dozen geleverd. Kies je ervoor om je webshop bestelling af te halen in de winkel? Dan worden er geen kratten meegegeven. Je kunt je boodschappen dan eenvoudig overladen in je eigen tas of krat.

Er is iets misgegaan met de verrekening van statiegeld, wat nu?

Wanneer je het vermoeden hebt dat er een rekenfout is gemaakt, kun je altijd je definitieve factuur checken. Wanneer het niet blijkt te kloppen, neem dan contact op met de klantenservice.