Start je bestelling door een afdeling te kiezen.
Je kunt met een lijstje samenstellen.
Hier verzamel je jouw boodschappen en rond je het bestelproces af. Kies voor thuisbezorgen of afhalen bij éen van onze winkels bij jou in de buurt.
Opbrengst statiegeldautomaat 2020 is bekend!
Bij onze flessen inleverautomaat vind je al jaren een knop waarbij je het statiegeld kunt doneren aan de Plastic Soup Foudation. Dat hebben onze klanten dit jaar weer rijkelijk gedaan. Jullie hebben in 2020 bij de statiegeldautomaat maar liefst €6.493,14 gedoneerd aan de Plastic Soup Foundation. Namens ons en de Plastic Soup Foundation: bedankt!
Supermarkten hebben als geen andere branche de afgelopen halve eeuw geprofiteerd van plastic. Dankzij plastic in alle vormen en toepassingen zijn producten gemakkelijker te vervoeren en blijven levensmiddelen langer houdbaar. De hygiëne is ongelofelijk verbeterd en de consument hoeft minder te tillen.
De problematiek van de plastic soep laat ons nu zien dat al die geweldige voordelen een verschrikkelijke schaduwzijde hebben. In het milieu gedraagt plastic zich namelijk als een sluipmoordenaar. Charles Moore, de ontdekker van de plastic soep, spreekt van een eeuwige plaag. In het milieu breekt het plastic niet af, maar fragmenteert het. Overal, en met name op zee, accumuleert de hoeveelheid microplastics met dramatische gevolgen voor dieren, ecosystemen en (onze) voedselvoorziening. Ook al stoppen we nu met het gebruik van plastic, dan nog zullen de schadelijke effecten eeuwenlang aanhouden.
Veel verzorgingsproducten bevatten microplastics die na gebruik in het riool terecht komen en vervolgens in het milieu. In 2012 begon de Plastic Soup Foundation (PSF) met de internationale campagne Beat the Microbead. Niet alleen producenten, maar ook retailers worden op hun verantwoordelijkheid aangesproken. De campagne is succesvol. Zo is de receptuur van diverse huismerken aangepast, eerst in Nederland en vervolgens in vele andere landen.
Op 5 juni 2015 tekende PSF en Ekoplaza een samenwerkingovereenkomst om elkaars missies aan te vullen en te versterken. Ekoplaza wilde de eerste plastic proof supermarkt zijn en brengt die ambitie volop in de praktijk. Botanique, het cosmetica-huismerk van Ekoplaza, voert het label 'Zero Plastics Inside' zodat het publiek in één oogopslag weet dat dit merk werkelijk vrij is van microplastics. Botanique was daarmee het eerste merk dat 'plastic proof' als duurzaam presenteert.
Ekoplaza dringt plastic terug waar mogelijk. Per product zal telkens opnieuw beoordeeld worden wat de plastic footprint is en hoe die kan worden verminderd. Tegelijk maakt Ekoplaza haar klant bewust van die stappen in de strijd tegen de plastic soep en voor een gezonde wereld. Ik ben als directeur van de PSF ongelofelijk trots op deze resultaten en hoop op een lange en vruchtbare samenwerking.
Maria Westerbos
directeur Plastic Soup Foundation
Maria Westerbos
Powered by AdResults