5x werken aan je weerstand

Je immuunsysteem moet in deze tijd extra hard werken. Help je weerstand een handje om goed de winter door te komen. Echt ingewikkeld hoeft dat niet te zijn. We zetten een paar eenvoudige tips op een rijtje.

Zorg goed voor je darmen

Het grootste deel van het immuunsysteem zit in je darmen. Die verdienen dus veel aandacht. Eet voldoende vezels uit volkoren producten, peulvruchten en groente en fruit. En leg ook met regelmaat gefermenteerde producten in je mandje. Wij hebben heel veel keuze: denk aan zuurkool, kefir, kombucha, miso, appelazijn of kimchi.


Blijf bewegen

Intensief sporten hoeft niet (mag wel). Elke dag een half uur bewegen doet al wonderen voor je weerstand. Traplopen, fietsen, tussen de middag een blokje om, of vooruit, stofzuigen. En van ’s avonds een ommetje slaap je bovendien beter. Dat helpt ook.


Varieer in kleur en soorten fruit

Allereerst: eet het voldoende. Misschien lijkt 200 gram veel maar dat valt best mee. Een banaan (140 gram) door de yoghurt en een mandarijn (80 gram) bij de thee is al voldoende. Met een kiwi (95 gram) bij de lunch zit je er al dik boven. En dan heb je meteen ook verschillende kleuren en voedingsstoffen te pakken.


Eet zoveel mogelijk groente

Groente eet je voor de vezels, de vitaminen en mineralen en omdat je dan makkelijk minder vlees eet. Ook hier is de aanbevolen 250 gram -of nog beter, 400 gram- te overzien. Drie cherrytomaatjes is al 50 gram en een avocado 180 gram (of is dat fruit?!). Vijf flinke champignons wegen 100 gram, net als 2 stronkjes witlof. Of ga lekker taart bakken met groenten.


Kies voor kwaliteit

Minder bewerkt voedsel, dus minder geraffineerde suikers en rare e-nummers. Het klinkt als een open deur en dat is het ook. Het is lekkerder en onbewerkte voeding is meestal ook gezonder. En als je voor biodynamisch kiest, kies je voor nog vitaler eten.