30 dec. 2021 column

5x werken aan je weerstand

img

Je immuunsysteem moet in deze tijd extra hard werken. Help je weerstand een handje om goed de winter door te komen. Echt ingewikkeld hoeft dat niet te zijn. Wij zetten een paar eenvoudige tips op een rijtje. 

  1. Zorg goed voor je darmen
    Het grootste deel van het immuunsysteem zit in je darmen. Die verdienen dus veel aandacht. Eet voldoende vezels uit volkoren producten, peulvruchten en groente en fruit. En leg ook met regelmaat gefermenteerde producten in je mandje. Wij hebben heel veel keuze: denk aan zuurkool, kefir, kombucha, miso, appelazijn of kimchi

  2. Blijf bewegen
    Intensief sporten hoeft niet (mag wel). Elke dag een half uur bewegen doet al wonderen voor je weerstand. Traplopen, fietsen, tussen de middag een blokje om, of vooruit, stofzuigen. En van 's avonds een ommetje slaap je bovendien beter. Dat helpt ook.

  3. Varieer in kleur en soorten fruit
    Allereerst: eet het voldoende. Misschien lijkt 200 gram veel maar dat valt best mee. Een banaan (140 gram) door de yoghurt en een mandarijn (80 gram) bij de thee is al voldoende. Met een kiwi (95 gram) bij de lunch zit je er al dik boven. En dan heb je meteen ook verschillende kleuren en voedingsstoffen te pakken. 

  4. Eet zoveel mogelijk groente
    Groente eet je voor de vezels, de vitaminen en mineralen en omdat je dan makkelijk minder vlees eet. Ook hier is de aanbevolen 250 gram - of nog beter, 400 gram - te overzien. Drie cherrytomaatjes is al 50 gram en een avocado 180 gram (of is dat toch fruit?!). Vijf flinke champignons wegen 100 gram, net als 2 stronkjes witlof. Of ga lekker taart bakken met groenten!

  5. Kies voor kwaliteit
    Minder bewerkt voedsel, dus minder geraffineerde suikers en rare e-nummers. Het klinkt als een open deur en dat is het ook. Het is lekkerder en onbewerkte voeding is meestal ook gezonder. En als je voor biodynamisch kiest, kies je voor nog vitaler eten.