Ekoplaza koploper in de eiwittransitie
Goed nieuws! Ekoplaza is de eerste supermarkt die de supermarktbrede doelstelling van 60% plantaardige eiwitten in 2030 al heeft behaald. Van de eiwitten die bij Ekoplaza zijn verkocht in 2024, was maar liefst 66,2% plantaardig.
We zijn ook super trots dat we ons doel voor 2030 nú al hebben behaald! Maar we gaan zeker niet stoppen. In de komende jaren blijven we bij Ekoplaza met volle ambitie bijdragen aan de groene transitie, met ons nieuwe en ambitieuze doel: in 2030 moet 70% van onze verkochte eiwitten plantaardig zijn.
Hoe we dat willen bewerkstelligen? Door de verantwoordelijkheid niet alleen bij jou als klant te leggen, maar door zélf verantwoordelijkheid te nemen. Want een van de meest simpele manieren om duurzamer te leven is onder andere door vaker voor plantaardige voeding te kiezen. Vervang jij het stukje vlees door peulvruchten of een plantaardige burger, dan garanderen wij je een lekker alternatief met echte ingrediënten zonder geknutsel.
De groothandel Udea waar Ekoplaza haar producten inkoopt, vervult een verbindende rol binnen de sector en brengt partijen samen om duurzame voedselinitiatieven te realiseren. In ons gezamenlijk streven om meer peulvruchten naar Nederland te brengen, hebben we onze partners Lekker Lupine en bakkerij Van der Westen met elkaar in contact gebracht. De bakkerij had al ervaring met het verwerken van lupinemeel, en kwaliteitsmanager Steven IJzerman bij Ekoplaza heeft hen voorgesteld om het biologische lupinemeel van Nederlandse bodem van Lekker Lupine te gebruiken. “Deze samenwerking leidt ertoe dat op grote schaal Nederlands lupinemeel wordt toegepast in brood, een mooie stap richting een duurzamere en meer regionale voedselketen. Het sluit goed aan bij ons doel om plantaardige eiwitten toegankelijker te maken binnen de keten, samen met partners die deze ambitie delen,” aldus Steven. Dit eiwitrijke brood van onze bakker is na de zomer verkrijgbaar bij Ekoplaza. Lees meer over de samenwerking |
Wat we nog meer doen om het eten van plantaardige eiwitten te stimuleren:
- Wist je dat ons assortiment vleesvervangers in de winkel, waarvan 75% vegan, bijna 2x zo groot is als ons assortiment vlees? Wij zorgen ervoor dat dit verschil ieder jaar weer groter wordt om zo de eiwittransitie een boost te geven. En dat zien we dus ook aan onze verkoop.
- Wekelijks vlees in de folder vinden we niet meer van deze tijd. Maximaal 26 weken per jaar staat er vlees in de folder en daar staat altijd een vegetarische actie tegenover.
- In ons inspiratiemagazine Lekker Weten is maar liefst 75% van de recepten vegetarisch en zelfs 40% vegan.
- We vinden het belangrijk om jou te stimuleren om vaker voor peulvruchten te kiezen. En wij zorgen er dan weer voor dat die peulvruchten afkomstig zijn van Nederlandse telers, zoals André Jurrius die de Ekoplaza lupine teelt - en daar maakt onze leverancier De Paddestoel de lekkerste lupineballetjes van. Daarnaast nemen we ook jaarlijks deel aan de Bean Deal.
- Met ons uitgebreide schap plantaardige dranken, toetjes, kaas, gebak en broodbeleg is de keuze voor plantaardig eigenlijk heel makkelijk te maken.
Eiweet is een door de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland ontwikkelde methodiek om de verhouding tussen ingekochte of verkochte dierlijke en plantaardige eiwitten te meten. De verhouding verkochte dierlijke en plantaardige eiwitten in 2024 door verschillende supermarkten is donderdag 10 april gelanceerd.