koolhydraatarm voedingspatroon

Het gaat om een koolhydraatarm voedingspatroon, niet om een koolhydraatvrij voedingspatroon. Want zoals je kunt zien bevatten sommige producten wel gewoon koolhydraten. Je lichaam heeft namelijk wel koolhydraten nodig om goed te functioneren. 

Juiste balans energie

Energie zit op drie verschillende manieren in ons eten verpakt: in koolhydraten, vetten en eiwitten. Als je minder koolhydraten gaat eten is het belangrijk om meer vetten en eiwitten te gaan eten. Onderstaande recepten bevatten de goede balans: niet veel koolhydraten, maar wel veel gezonde vetten en voldoende eiwitten zodat je toch voldoende energie binnen krijgt. 

Koolhydraatarme recepten

Koolhydraatarm koken

We eten om energie te krijgen. Die energie zit op 3 verschillende manieren in ons eten ‘verpakt’. Je hebt energie in de vorm van vetten, koolhydraten en eiwitten. Het Westerse voedingspatroon bevat tegenwoordig voornamelijk veel koolhydraten. We eten ze tijdens ons ontbijt (ontbijtgranen bijvoorbeeld), tijdens de lunch (een boterham) en tijdens het avondeten (pasta, aardappels of rijst). En dan eten we tussen de maaltijden door ook vaak nog makkelijke snacks die vol koolhydraten zitten, want suikers vallen ook onder koolhydraten.

Recentelijk wetenschappelijk onderzoek toont aan dat zo veel koolhydraten tot allerlei gezondheidsproblemen kunnen leiden. Enkele voorbeelden hiervan zijn: overgewicht, lekkende darm syndroom, moeilijke stoelgang en diabetes type 2. “Maar geen brood, aardappels, pasta en rijst meer? Wat moet ik dan eten?”, zul je misschien denken. Gelukkig zijn er nog een heleboel andere lekkere voedingsmiddelen, we laten je er een paar zien.