Al ruim 120.000 verpakkingen bespaard met Wisselwaar
In Nederland kopen we met zijn allen ieder jaar 26 miljard plastic voedselverpakkingen. Wereldwijd groeit de plasticproductie met 4% per jaar en de hoeveelheid op de markt gebracht plastic in Nederland stijgt jaarlijks met 2%. Dat is bijna 3.300 plastic verpakkingen per huishouden per jaar, een schrikbarend grote berg afval. Wij denken dat het anders kan. Zo min mogelijk verpakken in plastic is een belangrijk onderdeel van onze missie. Daarom introduceerden we in januari het afvalvrije concept Wisselwaar: een assortiment biologische basisproducten, verpakt in handige glazen statiegeldpotten. Nu, 9 maanden later hebben we samen met onze klant al ruim 120.000 verpakkingen bespaard.
De statiegeldfles
Bij Ekoplaza zijn we een groot voorstander van statiegeld. En met name van glazen statiegeldflessen. Glas kan namelijk (bijna) onbeperkt hergebruikt worden, in tegenstelling tot plastic, dat snel degradeert en niet of nauwelijks herbruikbaar is. Bij bepaalde melk- en yoghurtproducten vond je ze al jaren in onze winkel, en met de introductie van Wisselwaar vind je dus ook gedroogde producten in glazen statiegeldpotten. De Wisselwaar potten staan gewoon in de schappen en zijn voordeliger dan het voorverpakte alternatief. Zo wordt boodschappen doen zonder onnodige verpakkingen dus extra makkelijk en aantrekkelijk.
Wisselwaar een groot succes Alle inspanningen rondom Wisselwaar zijn niet onopgemerkt gebleven. Wisselwaar is uitgeroepen tot winnaar van de Packaging Awards 2023 in de categorie Duurzaamheid Food én is door het publiek verkozen tot winnaar van het Biologisch product van het jaar 2023. Na negen maanden tijd hebben we samen met onze klanten al ruim 120.000 verpakkingen bespaard. Op naar het miljoen in 2024! |
Een intensieve en vruchtbare samenwerking
Ekoplaza werkt voor Wisselwaar intensief samen met leverancier IDorganics: een bedrijf dat biologische noten, zaden en vruchten bewerkt, mixt en verpakt. De statiegeldpotten van Wisselwaar gaan na inlevering langs de wasserij en worden bij IDorganics van nieuwe inhoud voorzien. Een samenwerking met IDorganics was voor Ekoplaza en logische keuze. De missie van de organisatie past bij het Wisselwaarconcept en het bedrijf zet zich in om de footprint van haar producten op verschillende terreinen alsmaar te verkleinen.
Eigenaar Jetse Schokker: "Onze pompoenpitten kwamen helemaal uit China in grote containerschepen. Nu kopen we lokaal in bij biologische pompoenpitboeren uit Oost-Nederland. Die pitten zijn ook nog eens mooier en groter dan de Chinese. Daar hangt helaas wel een iets hoger prijskaartje aan. Wij willen natuurlijk wel een eerlijke prijs betalen aan de boeren en de bedrijven die de pitten schoonmaken. Inmiddels is ook de Chinese boekweit en Zuid-Amerikaanse quinoa vervangen door lokale biologische teelt." Bij IDorganics bestaat bijna de helft van het personeel uit mensen met een beperking, mentaal en fysiek. "Dat sluit aan bij onze bedrijfsmissie. Iedereen kan meedoen. Het voelt goed om deze mensen werk en een goede dagbesteding te kunnen geven. Dat is immaterieel rendement."