06 mrt. 2023

Plantaardig het nieuwe normaal: Transitie Coalitie Voedsel in gesprek met Steven IJzerman

img

In 2022 riepen ruim 200 koplopers uit de Landbouw- en voedselsector waaronder Ekoplaza, de politiek op om Plantaardig het Nieuwe Normaal te maken. Nu, een jaar later deelt Transitiecoalitie Voedsel het impactrapport van het team eiwittransitie & voedselomgeving. Het rapport geeft een overzicht van wat de coalitie de afgelopen tijd voor elkaar heeft gekregen met de kerngroep eiwittransitie en achterban. Ook kijkt dit rapport vooruit op 2023 en worden de nieuwe plannen gepresenteerd. Eerder ging Transitiecoalitie Voedsel met diverse koplopers in gesprek over de eiwittransitie. Zo gingen ze ook in gesprek met Steven IJzerman, kwaliteitsmanager Ekoplaza, over de rol van supermarkten in de eiwittransitie.

Bekijk het impactrapport

Plantaardig alternatief makkelijker en beter verkrijgbaar
Of Ekoplaza een visie heeft wat betreft de eiwittransitie? “Ja zeker!”, en die is al best goed uitgedragen volgens Steven. Ekoplaza kiest er bewust voor om het plantaardig alternatief makkelijker, beter verkrijgbaar en daarmee interessanter te maken. Wat betreft dierlijke producten pleit hij voor een betere balans. “De wijze waarop we nu onze dierlijke eiwitten produceren maakt dat we eigenlijk de aarde aan het afbreken zijn. Door meer plantaardig te eten put je de aarde minder uit en ontstaat er een betere balans in de natuur. De dierlijke producten die we verkopen bieden we aan voor de juiste prijs om een dier op een waardige manier te kunnen houden. Verder kijken wij naar aanbod, actie- en promotiebeleid. Om een voorbeeld te noemen: zo kiezen we in ons magazine Lekker Weten er bewust voor 70% van de recepten vegetarisch of veganistisch te maken en hebben wij vanwege de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel, en Plantaardig het Nieuwe Normaal, geen vlees én zuivel in onze actiefolder staan”.  

Vraag, aanbod of regulering?
“Als je kijkt naar wat we in Nederland eten komt het voor het grootste gedeelte uit supermarkten. Daar wordt de keuze gemaakt voor het eten. En daarmee heeft iedere consument een ontzettend grote invloed op de aarde.” Hij noemt de supermarkt dan ook een impactmaker die stappen kan zetten in het aanbieden van gezond en duurzaam voedsel. “Maar de consument zal ook moeten veranderen. Op het moment dat de consument laat zien dat ze meer plantaardige producten willen, gaat de supermarkt dit ook vanzelf aanbieden”. Volgens Steven kan de consument het snelst verandering teweegbrengen. “Als consumenten morgen massaal beslissen om de helft minder vlees en zuivel te gaan eten, dan past de supermarkt daar vanzelf het assortiment op aan”. Wat betreft de politiek, is het volgens Steven een kwestie van een lange adem. “Het is een vereiste om zowel de politiek als de maatschappij mee te krijgen in de ambitie naar een meer plantaardig eetpatroon”.

Huidige situatie
Een normverschuiving lijkt plaats te vinden waardoor het steeds meer normaal is om af en toe geen vlees te eten. Steeds meer mensen maken bewust de keuze om vegetarisch of veganistisch te eten. Toch lijkt er volgens het nieuws een discrepantie te zijn in de verkoopcijfers. Mensen zijn wel meer vleesvervangers gaan eten maar zijn niet minder vlees gaan eten. Ekoplaza probeert wel de vleesconsumptie te verlagen ten gunste van plantaardige alternatieven. Uit de superlijst “Groen” en superlijst "Dierenwelzijn" van Questionmark is gebleken dat Ekoplaza niet stunt met vleesaanbiedingen en weinig dierlijke producten in de actie hebben. “We zien dat nog niet terug in andere supermarkten. Door acties aan te bieden met dierlijke producten, ontstaat een verleiding waardoor het gekocht blijft worden. Ekoplaza neemt zelf de verantwoordelijkheid om het de consument makkelijker te maken om te kiezen voor de gezonde, plantaardige keuze o.a. door niet te stunten met vleesprijzen en minder en voornamelijk duurzaam vlees in de schappen te leggen”.

Wat kan Transitiecoalitie Voedsel doen?
Transitiecoalitie Voedsel (TcV) kan de eiwittransitie en alles wat daarbij komt kijken kenbaar en belangrijk maken en het op agenda’s krijgen bij politici, het bedrijfsleven en ook bij de consument. Het bedrijfsleven moet gestimuleerd worden en de overheid moet het noodzakelijk maken om met de eiwittransitie aan de slag te gaan. “Via de overheid kan de consument indirect worden meegenomen in dit verhaal en daarmee belangrijk worden gemaakt bij een grote groep. Ik denk dat je daarmee een goede aanjager kan zijn”. 

avatar

Steven IJzerman

Kwaliteitsmanager Ekoplaza

Steven is als kwaliteitsmanager bij Ekoplaza verantwoordelijk voor de voedselveiligheid bij het servicekantoor en het uitwerken van het hygiënebeleid in de winkels. Daarnaast coördineert hij alle duurzaamheidsactiviteiten binnen de organisatie en heeft hij veel inhoudelijke kennis over de keten.