14 okt. 2018 editorial

Waarom trots zijn op de laagste prijs, als je weet wat de gevolgen zijn?

img

Heb jij de BNNVARA kassa uitzending van zaterdag 13 oktober gezien? Wij wel! Zij deden een prijsvergelijk van biologische producten. Om appels met appels te vergelijken moet gekeken worden naar de samenstelling van het product, de gebruikte ingrediënten en de herkomst. Maar ook de kwaliteit, smaak en manier van produceren.

Om een voorbeeld te noemen. Hoeveel procent fruit wordt er in fruitbeleg gebruikt? Komt de soja van het veevoer van de zuivelkoeien uit gebieden waar bos wordt gekapt of uit gecontroleerde teelt uit de EU? En wordt het verpakt in een composteerbare verpakking of in onverwoestbaar plastic? Bij Ekoplaza kiezen we voor de IFOAM principes en deze zijn verankerd binnen onze formule. We zetten ons in voor welzijn van mens, dier en milieu. We hebben jarenlang hard gewerkt aan een volledig BPA-vrij assortiment, wat voor ons vanzelfsprekend is. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in biologisch afbreekbare folie, omdat we weten dat plastic schade aanricht aan het milieu. Deze investeringen voor een beter milieu gaan niet samen met een bodemprijs. Daarom zouden we het zelfs pijnlijk vinden om als goedkoopste uit de test te komen.

Kiezen om gekozen te worden
Ekoplaza kiest voor langdurige samenwerkingen met leveranciers, telers en producenten in plaats van tenderen. Maar ook voor een juiste betalingstermijn zonder trucjes om betalingen zo lang mogelijk uit te stellen. Of margemixen op reguliere producten (maatschappelijke kosten worden hierin niet meegenomen) waarvan we weten dat de prijs te laag is. Dit kunnen én willen we niet.

Wij willen niet over de rug van leveranciers en boeren opzoek gaan naar een bodemprijs. Of zelfs de kwalitatieve voeding vervangen voor vulstoffen om de goedkoopste te kunnen zijn. Want waarom zou je trots zijn op de laagste prijs, als je weet wat de gevolgen zijn? We willen onze boeren, telers en producenten de juiste prijs betalen, zodat ze een duurzaam bestaan hebben en kunnen investeren in toekomstgerichte zaken zoals het klimaat, gezondheid, bodem, water en biodiversiteit.

Dacht je dat identieke producten met elkaar zijn vergeleken? Dat klopt dus niet. In onze winkels vind je enkel producten die aan al onze standaarden voldoen. Alleen zo kunnen we een veilige, betrouwbare en kwalitatieve supermarkt zijn. Wil jij meer lezen over ons pad van duurzaamheid? Lees hier verder.

Erik Does, algemeen directeur Ekoplaza: “Als grootste supermarkt in het biologische segment zijn wij het aan onze stand verplicht om ons van bodem tot bord in te zetten voor een gifvrije wereld. Hoewel we al 75 supermarkten en 42 afhaalpunten hebben, zijn wij in de retailwereld natuurlijk relatief een kleine speler. Maar wel een speler wiens acties extreem goed worden gevolgd. We blijven daarom onze aandacht richten op de zorg voor onze klant. De consument heeft immers de macht om keuzes te maken. Met hun vork en boodschappen kunnen zij bepalen of biologisch en gifvrij belangrijke thema’s zijn voor hun gezondheid en leefstijl.”