01 feb. 2024 groeiende natuur

Bij Ekoplaza bespaar je 20% met plantaardige boodschappen

img

Als biologische supermarkt werken wij aan een duurzamer en gezonder Nederlands voedingspatroon. Door fundamentele keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen zorgen we dat onder andere een plantaardige keuze makkelijk wordt gemaakt. Zo bespaart de prijsbewuste consument bij Ekoplaza maar liefst 20% door te kiezen voor plantaardige alternatieven. 

Ook bij de grote Nederlandse supermarkten worden plantaardige boodschappen steeds voordeliger dan dierlijke boodschappen. Uit onderzoek van denktank Questionmark in samenwerking met ProVeg blijkt dat Ekoplaza hierin koploper is. In het onderzoek vergeleken ze bij zeven Nederlandse supermarkten plantaardige vervangers voor vlees en zuivel met de dierlijke varianten. De mandjes waren gevuld met de 12 meest voorkomende productsoorten, waaronder vegetarische balletjes, plantaardige kaas en plantaardige yoghurt. Steeds werd de goedkoopste plantaardige versie vergeleken met de goedkoopste dierlijke tegenhangers van diezelfde producten. Hieruit blijkt dat de consument die plantaardig kiest het goedkoopst uit is. 

Frank van Mourik, Team Lead Category Management Vers bij Ekoplaza, over de koploperspositie: "Dit is een mooie waardering voor waar wij als Ekoplaza voor staan: het stimuleren van een plantaardige leefstijl. Wist je dat ons assortiment vleesvervangers in de winkel, waarvan 75% vegan, bijna 2x zo groot is als ons aanbod in vlees? Wij zorgen er met dit verschil voor dat de verkoop van vleesvervangers ieder jaar weer groter wordt om zo de eiwittransitie een boost te geven. Daarnaast vinden we het belangrijk dat biologische plantaardige alternatieven voor iedereen betaalbaar zijn, waarbij iedereen in de keten de juiste prijs krijgt."

Omslagpunt
Proveg en Questionmark brachten in 2022 voor het eerst de prijsverschillen tussen dierlijk en plantaardig in kaart. Toen werd al duidelijk dat de prijzen van dierlijke en plantaardige producten steeds meer naar elkaar toe groeiden. Maar onder de streep was de consument die koos voor plantaardig in elke supermarkt nog duurder uit. Dat dit beeld nu volledig gekanteld is, is goed nieuws voor de prijsbewuste consument. Pablo Moleman van ProVeg Nederland: "Uit eerdere onderzoeken blijkt dat prijs een groot obstakel is voor consumenten om vaker voor plantaardig te kiezen. Doordat plantaardig boodschappen doen in de supermarkten nu goedkoper is, is er geen financiële drempel meer om de duurzame keuze te maken. Dit is een belangrijk omslagpunt voor de eiwttransitie."

Verantwoordelijkheid nemen
Recent is Ekoplaza voor de 2e keer uitgeroepen tot de groenste supermarkt. Al onze producten komen uit duurzame landbouw met biologisch als minimale kwaliteit. Maar dat niet alleen. We willen een goede balans tussen plantaardige en dierlijke producten in het schap. Daarom is ons assortiment vleesvervangers 2x zo groot als het assortiment vlees en binnen het aanbod ongekoelde zuivel en plantaardige drinks zijn maar liefst 93 van de 95 producten plantaardig. In het inspiratiemagazine Lekker Weten is de richtlijn 75% vegetarische recepten waarvan 40% vegan.

Meer over plantaardig kiezen bij Ekoplaza