23 nov. 2023 respectvol handelen

Een nieuwe eigenaar voor Ekoplaza Groningen Nieuwe Ebbingestraat

img

Bron: Biojournaal - Lenneke Pors-Schot

Sinds kort runt Sebastiaan Kuipers twee Ekoplaza's in het noorden van het land. Hij staat al tien jaar aan de leiding van Ekoplaza Heerenveen en daar is nu ook Ekoplaza Nieuwe Ebbingestraat Groningen bij gekomen. Extra bijzonder is dat hij hiermee terugkeert naar de winkel waar zijn Ekoplaza-loopbaan begon.

Sebastiaan vertelt: "Voordat ik begon in Heerenveen, ben ik door de vorige eigenaren in Groningen ingewerkt. Zij hebben me geholpen om een goede start te maken in Heerenveen. In vier maanden tijd, van september tot en met december, hebben ze me alle ins-and-outs geleerd. Wout Havenga gaf onlangs aan dat ze de winkel te koop gingen zetten en ik had daar meteen interesse in. Ik was toe aan een nieuwe stap en een extra uitdaging en deze kans kwam op het goede moment voorbij. Ook voor de vorige eigenaren is het fijn dat we elkaar goed kennen, zodat ze precies weten wie het voort gaat zetten".

Goed team als basis
De ondernemer moet zijn aandacht nu dus wat meer gaan verdelen. "In een situatie zoals deze, is het eerste waar je voor moet zorgen dat je de juiste mensen om je heen hebt. Dat is gelukt! Het leuke is dat in Groningen nog twee oud-collega's van toen werken. Zij zijn nu dus mijn werknemers. Mijn voormalige assistente uit Heerenveen is gelukkig na een periode van reizen weer teruggekeerd. Wij zijn uitstekend op elkaar ingespeeld en daarom ben ik blij dat zij verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken in Groningen. Zij weet precies hoe ik werk en kan dat in Groningen heel goed met het huidige team vormgeven."

Dit betekent overigens niet dat Sebastiaan alleen op strategisch niveau met de winkels bezig is. "Ik ben in beide winkels minimaal 2 dagen per week op de werkvloer actief. Dat is ook mijn ding. Ik ben echt een winkeldier en ik vind het heerlijk om in de winkels te kijken wat ik toe kan voegen. Sowieso ga ik waar ik ook ben graag winkels binnen om inspiratie op te doen. Daarbij pik je altijd wel wat dingen op."

Beleving creëren
Er zullen vooralsnog geen ingrijpende veranderingen doorgevoerd worden, geeft hij aan. "We kijken het eerst allemaal aan. Het is een stille overname en we organiseren geen grootse heropening. De winkel staat er goed bij en daar geven we onze eigen touch aan. Wij zijn bijvoorbeeld veel met verse maaltijden bezig, die bieden we graag op een prominente plek aan. Verder ga ik voor sfeervolle winkels vol beleving. Er valt wat te proeven en de winkel doet gezellig aan. In coronatijd mocht op een gegeven moment niks meer, ook niet qua proeverijen. Daarin moest ik zelf ook echt de knop omzetten. Het is aan ons om hier nu weer wat meer aandacht aan te geven. Wij moeten ons van de grote jongens onderscheiden en dat kan door goed je verhaal te vertellen en bijvoorbeeld met lokale leveranciers te werken. We moeten laten zien waarin wij het verschil maken."

Zoek de verschillen
De ondernemer ziet duidelijke verschillen tussen beide winkels. "Soms slaan dingen aan en de andere keer niet. Iets wat een succes is in Heerenveen, hoeft in Groningen niet per se aan te slaan. Er zijn duidelijke verschillen in klanten. In Heerenveen zijn we echt een streekwinkel, voor de omgeving. Hierdoor heb je veel meer klanten die 1 keer per week boodschappen komen doen. In Groningen liggen de bestedingen per klant gemiddeld wat lager, maar hebben we veel meer klanten die dagelijks of om de dag komen. Er zijn ook veel meer studenten. Die verschillen maken het juist extra leuk."