27 mei 2021 nieuws

Ekoplaza scoort hoogste cijfers in Superlijst Groen

img

Superlijst is een halfjaarlijkse vergelijking van supermarkten door Questionmark, die inzichtelijk maakt wat supermarkten doen om het Nederlandse voedingspatroon duurzamer en gezonder te maken. In deze tweede editie belichten zij het thema Groen: in hoeverre stimuleert de supermarkt een voedingspatroon dat bijdraagt aan natuurbehoud en een gezond milieu. Ekoplaza komt uit dit onderzoek naar voren als voorloper in de praktijk.

Kwaliteitsmanager Steven IJzerman, die het onderzoek van Questionmark voor Ekoplaza begeleidde: “We zijn trots op de resultaten van dit belangwekkende onderzoek, dat een goede stok is achter de visie die wij al sinds jaar en dag in de praktijk brengen. En het mooie nieuws is dat onze praktijk nog veel rooskleuriger is dan nu al tot uitdrukking komt in dit onderzoek. Zo zijn al onze producten biologisch met uitzondering van zout, water en producten uit de zee. Helpen we boeren en telers actief omschakelen naar biologische landbouw. Komt het veevoer, zoals soja, van onze belangrijkste zuivelleverancier van biologische boeren uit Europa. En zijn de producten van ons huismerk palmolievrij, omdat we de markt willen laten zien dat er wel degelijk goede alternatieven zijn. Voor de palmolie van alle andere producten hebben wij alweer 3 jaar terug bewust gekozen voor biologische en duurzame palmolie. En in 2018 hebben wij de eerste plasticvrije pop-up supermarkt in Amsterdam geopend. Inmiddels zijn al meer dan 1500 producten in onze winkels plasticvrij. Maar niet alleen plasticvrij, ze zijn ook vrij van BPA. Ook goed om te vermelden is dat wij samen met Lidl in de Nationale Week Zonder Vlees geen promotie hebben gemaakt voor onze vleesproducten. Wij zijn er bij Ekoplaza immers met zijn allen van overtuigd dat de plantaardige koers inderdaad de juiste route is. We kiezen er echter bewust voor om de mensen die op dit moment nog vlees eten met een goed biologisch alternatief te blijven bedienen.”

De uitkomsten van dit onderzoek vallen samen met onze campagne ‘Terug naar beter’ die vorige week is gestart. Hiermee spelen we in op een groeiend besef bij een grote groep mensen dat consumeren anders moet en anders kan. Met deze campagne bieden we handvatten en argumenten voor een overstap naar een biologische levensstijl als alternatief voor producten uit de doorgeschoten lifestyle- en voedingsindustrie en een intensieve landbouwproductie die onze gezondheid, de natuur, het dierenwelzijn, biodiversiteit en het klimaat zwaar onder druk zetten.

Terug naar beter
Bijna twee maanden lang is de campagne te zien in de reclameblokken op televisie, via de verschillende sociale media en natuurlijk in de winkels. Marketing manager Ekoplaza, Hans van Mierlo: “Naar aanleiding van de campagne krijgen we vragen van mensen die willen weten wat we bedoelen met Terug gaan naar beter. En of we terug willen in de tijd. Begrijpelijke vraag, maar met deze uiteraard versimpelde reclameboodschap willen we mensen uitnodigen om een stap terug te doen en vandaar uit te bepalen wat echt belangrijk voor ze is. Is dat kwantiteit of kwaliteit? Is dat welvaart of welzijn? Is dat meer vlees, vis of andere producten, waarvan je weet dat er meer plofkippen, zeugen in kleine hokjes, soja uit de Amazone, palmolie uit de tropen, dierproeven of landbouwgif aan te pas komt. Met deze campagne tonen we Nederland aan hoe we ons pad naar een gezonde toekomst zien met producten waarvan je weet dat ze met aandacht, respect en balans voor mens, dier en planeet zijn geproduceerd. Met een constructieve toekomstvisie op een diverse natuur, een gezond klimaat en circulariteit.”

In de eerste Superlijst Gezondheid bekeek Questionmark in 2020 hoe supermarkten mensen helpen gezond te eten door de samenstelling van assortiment, aanbiedingen, winkelinrichting en doelstellingen. Ook hier stond Ekoplaza bovenaan in de Superlijst Gezondheid. Bekijk hier de Superlijst Groen 2021 van Questionmark. 

avatar

Steven IJzerman

Kwaliteitsmanager Ekoplaza

Steven is als kwaliteitsmanager bij Ekoplaza verantwoordelijk voor de voedselveiligheid bij het servicekantoor en het uitwerken van het hygiënebeleid in de winkels. Daarnaast coördineert hij alle duurzaamheidsactiviteiten binnen de organisatie en heeft hij veel inhoudelijke kennis over de keten.