22 mei 2022

Gezonde keuzes voor de consument

img

Als biologische supermarkt hebben we mede de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een gezonde leefomgeving, althans dat vinden wij. We kiezen voor hoogwaardige producten, met de garantie dat het uit een goed en gezond landbouwsysteem komt: de biologische landbouw. We bieden de consument volop gezonde keuzes. Onlangs hebben we een onderzoek gehouden onder onze klanten om te kijken of we hierin slagen en wat we nog kunnen verbeteren.

Biologisch als gezond landbouwsysteem
Wat ons betreft gaat gezondheid niet alleen om nutriënten, het gaat verder dan dat. Uit een gezond landbouwsysteem komen gezonde producten. Zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen, zodat producten de tijd krijgen om smaak én voedingswaarde te ontwikkelen. In de biologische keten worden producten geteeld in een gezonde bodem. De producten die daaruit geoogst worden, zijn producten vol vitaliteit. Puur. En daardoor in onze ogen gezond. Wij maken liever voeding, dan vulling.

Om vitale producten te kunnen bieden, maken wij keuzes. Elke dag op nieuw. We bieden alleen biologische of biologisch-dynamische producten aan. Dit is ons fundament. Vanuit daar zetten we verder stappen.

  1. Onze producten komen stuk voor stuk uit de volle grond. Want alleen in de volle grond groeit een product uit tot vitale voeding omdat het de voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft.
  2. We kijken naar een totaalproduct én de samenhang hiervan. Heeft een product (van nature) meer suikers? Dan bevat het vaak ook meer vezels en vitamines. Diezelfde vezels en vitamines helpen vervolgens om de suikers af te breken. Denk hierbij aan vruchten. Ook bij andere producten letten we hierop.
  3. We bewerken een product zo min mogelijk. Want een bewerkingsstap verlaagt vaak de voedingswaarde van een product. En dat willen we niet.
  4. We kiezen voor zoveel mogelijk vers en producten uit het seizoen. Seizoensproducten zijn immers de meest vitale voeding.
  5. We beperken (omstreden) additieven tot het minimum.


Het Louis Bolk Instituut, stichting Bac2nature en de Universiteit van Maastricht hebben subsidie gekregen om een uniek onderzoek uit te voeren naar de relatie tussen bodem, gewas en gezondheid. Daarmee worden belangrijke stappen gezet naar een wetenschappelijke onderbouwing voor het belang van biologisch eten. Ekoplaza volgt het onderzoek op de voet. Meer lezen over dit uniek onderzoek op microniveau? Bekijk de hele serie.

Een gezond eetpatroon voor onze klant
Om de consument mee te nemen in een gezond(er) eetpatroon brengen wij dit thema in onze winkels regelmatig onder de aandacht. We werken aan een gezonde voedselomgeving door een breed assortiment te bieden. Dit geeft de klant meer mogelijkheden om een gezonde keuze te maken. Daarbij proberen we een ongezonde keuze, niet de makkelijkste te maken.

‘Lekker Vitaal’ met Ekoplaza
Het jaar 2021 gingen we gezond van start met de campagne ‘Lekker Vitaal’. Want een gezonder eetpatroon begint bij balans op het bord. Middels deze campagne deelden we praktische tips waarmee de consument in één oogopslag kan zien wat de verhoudingen zijn voor een volwaardige maaltijd. Hierbij is de helft van het bord voor groenten en fruit, een kwart voor granen en aardappelen en een kwart voor bronnen van eiwitten. Met deze indeling, in combinatie met een bord vol biologische en lekkere producten, maakt de consument de juiste keuze. Meer lezen over de Vitaplate? Lees het hier.

Keuze bij de kassa 
Ook bij de kassa willen wij een gezonde keuze makkelijk maken. Daarom hebben we getest met het vullen van kassameubels met vers groente en fruit. In de praktijk blijkt dit niet haalbaar. Daarom wordt er binnen dit schap naar een meer verantwoord alternatief gekeken, voor producten die niet passen binnen de Schijf van 5. Denk daarbij aan koekjes en chocolade die lager zijn in suikers.

Voedingsmiddelen voor kinderen
Overgewicht is een erkend probleem bij kinderen en jongeren. Ekoplaza wil het consumptiepatroon van kinderen niet negatief beïnvloeden. Door geen nieuwe ongezondere producten op te nemen in het schap, stimuleren we de gezondere variant. Onze inkopers nemen regelmatig het bestaande assortiment onder de loep. Zo worden ongezonde producten of producten met kindermarketing vervangen voor een beter alternatief.

De schijf van 5 en ons assortiment
Wanneer de consument wil weten of je een gezonde keuze maakt, verwijzen wij door naar de bekende en erkende Schijf van 5. Ekoplaza heeft als doel gesteld, om eind 2022 alle producten te beoordelen op deze schijf. Of een product wel of niet binnen de Schijf van 5 valt, willen we op termijn ook inzichtelijk maken voor de consument. Gezien de huidige resource onzekerheden kan er helaas een vertraging ontstaan in dit ambitieuze plan. 

Nutri-Score als voedingsadvies
De Nutri-Score is een begrijpelijk concept en vertaalt de voedingsadviezen op gemakkelijke manier voor de consument. Echter zetten wij op sommige punten nog vraagtekens. Ekoplaza vindt de graad van verwerking een belangrijk aspect, terwijl deze momenteel (nog) niet wordt meegenomen binnen de Nutri-Score. Evenals andere specifieke nutritionele kenmerken. Ekoplaza heeft via de OPTA deze opmerkingen kenbaar gemaakt.

avatar

Steven IJzerman

Kwaliteitsmanager Ekoplaza

Steven is als kwaliteitsmanager bij Ekoplaza verantwoordelijk voor de voedselveiligheid bij het servicekantoor en het uitwerken van het hygiënebeleid in de winkels. Daarnaast coördineert hij alle duurzaamheidsactiviteiten binnen de organisatie en heeft hij veel inhoudelijke kennis over de keten.