11 jan. 2023 innovatie

Ekoplaza zet volgende stap in verpakkingsvrij shoppen

img

Vanaf deze week is ons afvalvrije assortiment uitgebreid met statiegeldpotten gevuld met biologische basisproducten zoals onder meer havermout, muesli, linzen, kikkererwten, bonen, rijst en couscous. Wisselwaar is te koop in onze webshop, alle Ekoplaza winkels en bij Ekoplaza Foodmarqt en Marqt. 

Onze kwaliteitsmanager, Steven IJzerman: “We zien en ervaren al decennia lang de grote meerwaarde van het statiegeldsysteem. Europese landen als Duitsland en Denemarken lopen niet alleen ver voor op Nederland, maar tonen ook aan hoe goed dit systeem werkt voor verpakkingen van verschillende type producten. De recente uitbreiding van statiegeld op kleine flesjes in Nederland onderstreept dit. En wij verwachten dat dit – dit voorjaar – eindelijk ook voor statiegeld op blikjes gaat gelden. In onze eigen zoektocht om voor 2025 niet alleen een klimaatpositieve supermarkt te zijn, maar ook een plek te zijn waar consumenten verpakking- en plasticvrij boodschappen kunnen doen, lopen we tegen een aantal dilemma’s aan. We verwachten met deze stap dat het gemak van goedgevulde statiegeldpotten in combinatie met aantrekkelijke prijzen een belangrijke incentive is voor gedragsverandering bij de klant.”

In totaal kopen we in Nederland 26 miljard plastic voedselverpakkingen per jaar. Wereldwijd groeit de plasticproductie met 4% per jaar en de hoeveelheid op de markt gebracht plastic in Nederland stijgt jaarlijks met 2%. Dat is bijna 3.300 plastic verpakkingen per huishouden. In Nederland produceerden we in 2021 zo’n 9.937.000 ton afval, wat neerkomt op 571 kg afval per persoon. Dat is meer dan het Europese gemiddelde volgens partijen als Kassa en Milieu Centraal. Tegelijkertijd wil de Europese commissie de stroom verpakkingsafval per inwoner fors verminderen. Hoewel we eerder meer dan minder plastic gaan gebruiken, rekenden onderzoekers van ING uit, dat als we allemaal 5 verpakkingen per jaar minder gaan gebruiken, we deze stijgende trend kunnen keren. Een haalbaar streven.

Dilemma’s 
Steven: “De markt kent ons niet alleen als voorloper in bioproducten, maar ook als voorvechter van plastic- en afvalvrije producten. Alleen lopen we in die ambitie en zoektocht de laatste jaren tegen een aantal lastige dilemma’s aan. En dan bedoel ik niet alleen dat we merken dat gedragsverandering bij consumenten tijd kost. Ook hadden wij graag gezien dat het statiegeld op blikjes al een jaar geleden zou zijn ingevoerd. Daarom zijn we ook al jaren bezig zijn met het plastic- en afvalvrij maken van onze verpakkingen. Maar ook die stap kent de nodige uitdagingen en daarvoor zijn wij afhankelijk van de afvalverwerkingsbedrijven bijvoorbeeld. In het besluit om afvalvrij te worden, is de samenwerking met de keten essentieel. Een van de dilemma’s die we tegenkomen is dat afvalverwerkingsbedrijven moeite hebben om onze composteerbare verpakkingen te verwerken. Met dat dilemma als vertrekpunt, al noem ik het zelf liever inzicht, zijn we naar andere oplossingen gaan zoeken en ontwikkelden we het Wisselwaar concept met statiegeld potten."

Oplossing op korte termijn
"Dat opgeteld bij onze positieve ervaringen met het statiegeldsysteem, hebben we een systeem opgezet om onze klanten op korte termijn te helpen om boodschappen milieu- en klimaatvriendelijker te doen. Daarbij nemen we natuurlijk ook de lessen mee van onze concullega’s, zoals Albert Heijn, die ook hun uiterste best doen op dit consumentengedrag te veranderen, maar moeite hebben om de consument mee te krijgen. Daarom kiezen wij er nu voor om naast een zelftapsysteem de consument onze basisproducten ook in goedgevulde statiegeldpotten aan te bieden. Gemak dient tenslotte de mens,” aldus Steven. 

Bekijk het assortiment van Wisselwaar