30 jun. 2016 editorial

Pure schoonheid komt van buiten

img

Gaat het over voeding, dan zijn we steeds bewuster over de achtergrond van de producten die we eten. Herkomst en productiemethodes worden steeds belangrijker en informatie hierover wordt ook steeds meer gedeeld. Maar als het om cosmetica gaat, is dat een heel ander verhaal. Transparantie is bij deze producten vaak nog ver te zoeken. Daar wil het StoereVrouwen graag verandering in brengen, zij zijn een maatschappelijk betrokken reclamebureau dat in de kracht van de consument gelooft. Als je aan het winkelen bent, kun je namelijk veel invloed uitoefenen met de keuzes die je maakt voor producten die in jouw mandje eindigen.

Wat is het verhaal achter de producten die je dagelijks op je hoofd, huid en haren smeert en sprayt? Hoe verantwoord en duurzaam zijn deze producten? Op deze vragen wil StoereVrouwen graag een antwoord. Daarom begonnen ze in samenwerking met Rank a Brand de campagne ‘Natural Beautycase’, waarin 30 cosmeticamerken met elkaar vergeleken worden.

Helene Oudman van StoereVrouwen legt uit waarom ze het onderzoek hebben opgezet: “Ten eerste willen we natuurlijk meer informatie beschikbaar maken voor de klanten; er is kennis nodig om een bewuste keuze te kunnen maken. Die kennis ontbreekt nu nog over veel merken. Daarnaast hopen we met dit onderzoek een eerste stap naar meer transparantie binnen de cosmeticawereld te zetten. We geven hiermee natuurlijk ook een signaal naar de merken toe; als consumenten andere inkopen gaan doen, op basis van de informatie uit ons onderzoek, is dat voor de merken een eye-opener dat duurzaamheid een belangrijke factor is.“

Bewust winkelen
Het onderzoek keek naar impact op gezondheid, arbeidsomstandigheden, diervriendelijkheid, milieu en klimaat. Weleda komt het best uit de test, maar ook de andere cosmeticamerken die bij Ekoplaza verkrijgbaar zijn, staan bij de bovenste vijf merken. Botanique valt op, omdat dit het enige veganistische merk is.

Ook tijdens het winkelen kun je nu eenvoudiger een keuze maken, want de resultaten van het onderzoek, zijn opgenomen in de app van Rank a Brand. Je kunt een cosmeticaproduct scannen en direct zien of dit product een duurzame keuze is. Op deze manier wordt het steeds eenvoudiger om jouw beauty case te vullen met duurzame cosmetica!