23 mei 2019 column

Zo weet je wie jouw eten maakt

img

Wat biologisch nu eigenlijk precies is, valt lastig te definiëren. IFOAM, de internationale organisatie voor biologische landbouw heeft de grondbeginselen van biologisch gedefinieerd. Naast specifieke teeltwijzes, waarbij de bodem en het milieu niet wordt aantast, zijn er ook 'principes van billijkheid'. Dit betekent dat bij ieder biologisch product ook wordt gedacht over een normale manier van zaken doen en een goede relatie waarbij elkaar versterken hoort in plaats van zoeken naar het beste voor jezelf.

Vanuit de beginselen van IFOAM is een Europese wetgeving met een daarbij behorend keurmerk. Dit EU-blad is een zeer krachtig logo en het enige logo wat gebaseerd is op basis van wetgeving in plaats van standaarden bedacht door een Stichting of Multinational. Helaas is er in deze wet niet gedacht aan het principe van billijkheid. Een goede relatie, een eerlijke prijs of sociale aspecten zoals kinderarbeid zijn daarom geen onderdeel van biologisch.

Deze discussie kwam wederom naar boven bij de beoordeling van RankABrand. Bij Ekoplaza kiezen we uiteraard voor FairTrade, maar naar onze mening zitten deze aspecten ook in biologisch.

"Een hamburger met vlees van 15 verschillende slachterijen is geen uitzondering meer. Bijna zou je gaan denken dat dit gedaan wordt om alle transparantie uit de industrie weg te halen en het dierenleed te verhullen." - Steven IJzerman

Wij weten waar de producten vandaan komen, werken als 20 jaar samen met veel van dezelfde leveranciers, die op hun beurt ook weer een lange relatie hebben met hun afnemers. Kinderarbeid en onderbetalen komt enkel voort uit het zoeken naar een bodemprijs en dat hebben we in 20 jaar nooit gedaan. Naast deze relatie bezoeken onze leveranciers de velden waar wordt verbouwd, waardoor een extra garantie wordt gegeven op 'FairTrade'. Een certificering is soms minder krachtig dan een transparante keten. Wij kiezen voor die korte en transparante keten en willen daar graag over vertellen. Naar onze mening zouden organisaties zoals RankABrand daarom kunnen zien dat biologische producten ook eerlijk en transparant zijn.

Maar ook ik kijk verder in de markt en weet dat niet iedereen bekend is met de standaarden van biologisch zoals die bij Ekoplaza zijn. Helaas is dit jaar een biologisch product als 'Gouden Windei' genomineerd. Gelukkig zit dit product niet in het assortiment van Ekoplaza. Bij Ekoplaza kiezen we voor zuivere producten die op eerlijke wijze worden gemaakt. Vervolgens zijn we transparant over onze producten, waardoor een misleidende marketing altijd wordt voorkomen. Van Gouden Windeieren willen wij zover mogelijk wegblijven. Het feit dat een biologisch product toch een gouden windei kan zijn, is voor ons een bewijs dat ‘enkel bio’ niet voldoende is om in ons assortiment te komen. Misleiding en fraude zijn vaak ook bij biologisch te vinden. Een biologisch product is niet meer te herkennen als het in de winkel naast het conventionele product ligt. Dat er tegenwoordig biologische olijfolie in Nederland verkrijgbaar is bij de discounter, waarbij de olijven uit Spanje komen, worden gebotteld in Italië en via een Duitse Importeur bij deze keten terecht komt, ben ik blij dat wij werken met een mooi bedrijven zoals Luque, die zelf hun eigen olijven hebben en dit vervolgens bottelen om het rechtstreeks naar ons te versturen.

Waar andere ketens roepen dat een goede relatie beter is dan een keurmerk, sluiten wij beiden niet uit. We kiezen voor 100%, zoals IFOAM dat ooit heeft aangegeven, en zorgen daarnaast voor een goede relatie met leveranciers die mooie en pure producten aanbieden.

avatar

Steven IJzerman

Kwaliteitsmanager Ekoplaza

Steven is als kwaliteitsmanager bij Ekoplaza verantwoordelijk voor de voedselveiligheid bij het servicekantoor en het uitwerken van het hygiënebeleid in de winkels. Daarnaast coördineert hij alle duurzaamheidsactiviteiten binnen de organisatie en heeft hij veel inhoudelijke kennis over de keten.