15 jul. 2019

Transparantie bij de bron voor biologische palmolie

img

Als consument moet je er natuurlijk van op aan kunnen dat onze Zuid-Amerikaanse palmolie wel betrouwbaar is. Daarom hebben wij onder meer zeer intensief contact met Poppe Braam van DO-IT, bekend van de reisverhalen in de Lekker Weten. Zij zijn één van onze belangrijkste leveranciers en groot importeur van Zuid-Amerikaanse biologische palmolie, die ze voornamelijk uit Colombia, Ecuador en Brazilië halen.

Transparantie bij de bron
Poppe: “Voor de palmolie die wij importeren is absoluut geen oerwoud gekapt of zijn dieren verdreven uit hun natuurlijke habitat. Biologische palmoleine, de vloeibare fractie van palmolie, halen wij bij het Colombiaanse bedrijf Daabon, dat al ruim 20 jaar op dezelfde plek zit. Door de bodem niet uit te putten, maar er juist goed mee om te gaan, hoeft er niet elke keer weer opnieuw oerwoud te worden gekapt. Naast het RSPO-certificaat kreeg dit bedrijf als eerste biologische palmoliebedrijf het duurzame Rainforest Alliance-certificaat. Zij voldoen aan en overtreffen de door hun vastgestelde milieu-, sociale en economische criteria. Voor de harde fractie palmstearine, onmisbaar in de productie van margarine, is helaas nog een groot tekort. Wij oriënteren ons daarom op nieuwe mogelijkheden om dit probleem op te lossen.”

Uitdaging: cosmetica en verzorgingsmiddelen
Steven: “Voor de palmolie in ons aanbod cosmeticaproducten en andere verzorgingsmiddelen hebben wij een uitdaging. In ons natuurlijk aanbod zit geen aardolie maar een natuurlijke vervanger en dat is in veel gevallen palmolie. De natuurlijke certificering van NaTrue, BDIH of  EcoCert organic cosmetic houdt ook in dat deze producten moeten voldoen aan het gebruik van duurzame en biologische palmolie. Maar in diverse producten zitten hulpstoffen en die grondstof is vaak onbekend en anoniem. Als ingrediënt herken je dit bijvoorbeeld als glycerine, maar het wordt ook voor de extractie van geurstoffen gebruikt en dat is niet zichtbaar op het etiket. Het gehalte is weliswaar laag, maar een 100% duurzaam palmolieproduct valt zo nooit te garanderen."


Leuk weetje!
Naast de kokospalm is de oliepalm de belangrijkste soorten fruithoudende tropische palmen. Het fruit aan oliepalmen groeit na 3 tot 4 jaar en de palm produceert maximaal 40 jaar fruit.


Vanwege haar eigenschappen is palmolie een superieur product voor de levensmiddelenindustrie. En dankzij die populariteit gaat het mis. In onze ogen is niet álle palmolie verkeerd. Jouw keuze daarin maakt wel degelijk verschil.

De populariteit van palmolie
Poppe: "Palmolie is een veel gebruikte plantaardige olie. Als ingrediënt zit het in 60% van de supermarktproducten die olie bevatten, van koekjes tot cosmetica. Samen met kokosolie is palmolie de enige natuurlijke olie die niet vloeibaar wordt bij kamertemperatuur. Uit palmolie kun je stearine halen dat pas smelt bij 50°C. En dus is palmolie handig om als versteviger voor margarine te gebruiken of bijvoorbeeld voor de productie van kaarsen. Ook wordt palmolie gebruikt voor de productie van zeep. In de biologische sector wordt vrij weinig gebruik gemaakt van palmolie, maar soms is het als ingrediënt onmisbaar, zoals in biologische margarine. Raap-, zonnebloem- of olijfolie worden vloeibaar bij kamertemperatuur. Om margarine in een pakje of kuipje te maken wordt dus palmolie en palmstearine gebruikt."

Kleine familiebedrijven
"Niet alle palmolie groeit op recent ontboste gebieden. Er vindt ook palmolieteelt plaats op oude rubberplantages. Ontbossing is hiervoor niet nodig, want de plantages bestaan al. Wij doen liever met meerdere kleine familiebedrijven (plantages) zaken, dan met één grote. Onze palmolie komt uit Colombia en Ecuador en is gegarandeerd niet van plantages waarvoor ontbost is. Met deze mensen doen we al 15 jaar zaken en de palmolie komt van duurzame plantages die 40 jaar geleden geplant zijn. Naast de biologische certificatie heeft ons bedrijf het RSPO-garantielabel."

avatar

Steven IJzerman

Kwaliteitsmanager Ekoplaza

Steven is als kwaliteitsmanager bij Ekoplaza verantwoordelijk voor de voedselveiligheid bij het servicekantoor en het uitwerken van het hygiënebeleid in de winkels. Daarnaast coördineert hij alle duurzaamheidsactiviteiten binnen de organisatie en heeft hij veel inhoudelijke kennis over de keten.