19 sep. 2018 nieuws

Erik Does over uitspraak 'Gifvrij'

img

Na de wereldwijd overweldigende reacties op onze “Plastic Free Aisle” waarvan in de social media diverse filmpjes bovendien miljoenen keren zijn bekeken, zien we het bewust maken van diverse onderwerpen als een deel van onze missie. We blijven de 100% biologische supermarkt waar we geen A-merken nabootsen, maar uitgaan van de juiste ingrediënten als bijdrage aan een betere gezondheid.

Het veranderen van werk- en leefwijze is niet makkelijk en ondanks de enorme hoeveelheid positieve reacties (ja, ook van reguliere partijen die vinden dat we mooie dingen doen!), hebben we ook kritiek gehad. Niet verrassend, want het komt met name van partijen of mensen die ontwikkelingen waar wij ons zorgen over maken, wensen te negeren of geloven in een andere oplossing (kan ook gewoon doorgaan zijn). Het veranderen van onze werk- en leefwijze is ook niet gemakkelijk. Zeker niet omdat de gevolgen niet direct zicht- of voelbaar zijn. 

Zoals vaker gezegd, we zijn niet perfect, maar willen bijdragen aan bewustwording en ons enorm inspannen voor een betere wereld. 

Daarom ook de ‘enige gifvrije supermarkt’. Net als bij Plastic Free zijn we transparant over onze definitie, ons doel. Door voorlichting willen we consumenten bewuster boodschappen laten doen. Natuurlijk is prijs belangrijk, maar hoe trots kun je alleen op de prijs zijn als je weet wat de gevolgen van de laagste prijs zijn? In Westerse landen of landen die die leefstijl overnemen, zien we mensen langzaam ziek en steeds dikker worden. Nee, we gaan niet direct dood, maar vinden allerlei ziekten die onze gezondheid (op langere termijn) ondermijnen normaal? We lijken het te accepteren omdat we denken dat we er niets aan kunnen doen? Ekoplaza wil laten zien dat je wel een keuze hebt, je hoeft het niet te accepteren! De juiste prijs vandaag, is de laagste prijs voor een duurzame toekomst!

Zoals professor Yuval Harari schrijft, leven we in een wereld waarin er nog nooit zo weinig honger is geweest (en gaan er meer mensen dood aan obesitas). Maar de ontwikkelingen gaan snel en de keerzijde van onze productiewijze danwel aanwezigheid op onze aarde toont steeds duidelijker zijn keerzijde. Prince Ea heeft er heldere filmpje over ‘MAN VS EARTH’ gemaakt wat te zien is op Facebook. 

Terug naar onze gezondheid en eten. Eten is onze brandstof. Hoe beter de kwaliteit, hoe beter ons lichaam erop kan leven. Als we het normaal vinden dat Max Verstappen harder rijdt op betere benzine, is het redelijk aannemelijk dat betere voeding zorgt voor een gezonder lichaam. Iets dat iedereen wel heel snel zelf kan ervaren.

We vertrouwen erop dat wat we kopen aan levensmiddelen altijd goed is. Dat er geen andere belangen zijn zoals aandeelhouderswaarde en korte termijn denken. Maar is dat terecht als we in een wereld leven met steeds meer chronisch zieken? Je mag hier zelf je visie op hebben, want vrijheid van mening is eveneens een groot goed in onze Westerse wereld. Maar zijn we niet wat doorgeschoten als antropologe Jane Goodall schokkend eenvoudig wat mij betreft de kern van het probleem benoemd: “How could we have ever believed that it was a good idea to grow our food with poisons? ...”. Zijn we vergeten dat gif is ontwikkeld om te doden? Dat er onderzoeken zijn die aantonen dat frequente lage dosseringen gif evengoed als een grotere dosis in 1x ook tot de dood leiden? Dat we dit jammer genoeg onder andere zien bij de bijensterfte? De bij die leeft in een reguliere landbouwomgeving vliegt dagen achtereen in een heel licht giftige omgeving met een zekere dood tot gevolg. Niet voor niets zijn er teveel imkers gestopt omdat ze hun bijen dit niet wilde aandoen.

De uitspraak van de Reclame Code Commissie laat zien dat we iets te enthousiast onze missie hebben willen overbrengen als je alles letterlijk neemt. We zullen onze uitingen aanpassen, maar onze nek blijven uitsteken om onze missie over bewustwording voort te zetten.

Lees het oordeel van de Commissie over punt 1. Onze uitleg was goed, maar ofschoon we al jaren niets hebben gevonden is een 0,01mg/kg niet voldoende om te stellen dat het gifvrij is. Persoonlijk vind ik allerlei claim over ‘de goedkoopste’ een stuk discutabeler, maar ongetwijfeld ben ik subjectief. Dat regulier bespoten fruit wel als gezond voor zwangere vrouwen mag worden gepromoot, vind ik in dit kader bijna crimineel. Maar de lobby is sterk en de reguliere belangen zijn groot. 

Je kunt in het oordeel verder lezen dat klacht 2 en 4 ongegrond zijn verklaard. Bovendien is het feit dat klacht 3 gegrond is verklaard eigenlijk alleen maar positief omdat er onderzoeken zijn die stellen dat slechts 66% van de insecten is uitgestorven. Dit gelijk heeft dus een erg sarcastisch randje want de kern van de boodschap blijft dat er enorm veel insecten zijn uitgestorven. En de kern van de boodschap is waar het ons om gaat, niet of het nu 76% volgens het ene onderzoek is of 66% volgens het andere want allebei is het een trieste ontwikkeling.

Uit eerdere aanvaringen met reguliere partijen weet ik dat onze klanten goed geïnformeerd zijn en hun eigen mening vormen. Ze snappen de kern van onze boodschap, delen onze zorg over diverse ongunstige ontwikkelingen in onze maatschappij en zijn blij dat we knokken voor een duurzame toekomst. Want als je je bewust wordt van deze ontwikkelingen, kun je een bewustere keuze maken voor jouw levensmiddelen. En of je daar af en toe concessies in doet, is een vrije keuze. Het drinken van alcohol en eten van wat vettige snacks is mogelijk niet direct gezond, maar als het in een vriendengroep is, brengt het je hopelijk wel geluk. In die context denk ik dat je zo af en toe ook prima kunt zondigen. Je lichaam vertelt je snel wanneer je te ver gaat.

Bij al je keuzes, geloven wij dat we het niet hoeven accepteren dat er wordt gesold met onze gezondheid, met ons milieu. Wij geloven dat we een keuze hebben. Dat je elke dag kunt stemmen met je vork voor jou en je leefomgeving voor een betere wereld in de toekomst. Ga je mee op ons pad van duurzaamheid? 

Let’s make change together.

Erik Does

avatar

Erik Does

CEO Ekoplaza

Erik Does is directeur van Udea, het moederbedrijf achter de biologische supermarktketen Ekoplaza. Behalve gezonde, biologische voeding maakt Erik zich hard voor een plasticvrije samenleving.