17 jul. 2017 innovatie

Duurzame verpakkingskeuzes zitten in ons DNA

img

Met oog op minder voedselverspilling hebben we begin dit jaar een portieverpakking voor de hardlopers binnen het assortiment aan biodynamische conserven geïntroduceerd. We proberen de milieubelasting van onze verpakkingen tot een minimum te beperken. Vraag jij jezelf af waarin dit resulteert? Onlangs gaf Danny Schüttler, brandmanager bij Ekoplaza hier de lezers van het vakblad Verpakkingsmanagement inzicht in.

Bewust omgaan met voedselverspilling
Klinkt een portieverpakking voor kant-en-klare biodynamisch geteelde conserven voor jou in de eerste instantie wat tegenstrijdig? Er is wel degelijk over nagedacht. “De meeste consumenten die producten bij Ekoplaza kopen gaan heel bewust met voedselverspilling om. We kunnen er echter niet vanuit gaan dat iedereen bewust consumeert. Daarom luisteren we goed naar de behoefte van de hedendaagse consument. Onder andere gemak en groei in kleinere huishoudens is iets om rekening mee te houden. De keuze bij het schap, óók die van de consument die niet volledig biologisch eet, kunnen we met kleinverpakkingen beïnvloeden. Daarmee helpen we voedselverspilling te verminderen.” Vertelt Danny. De portieverpakkingen zijn doorgevoerd voor de biologisch-dynamisch geteelde peulvruchten van het merk Het dichtste bij de natuur. Er is een begin gemaakt met de hardlopers: kikkererwten, witte bonen, linzen, mais en doperwten. Danny: “Als het kleinere formaat pot succesvol blijkt, onderzoeken onze category managers of we deze voor meerdere productsoorten kunnen doorvoeren.”

Milieu minimaal belasten
Streven naar duurzame oplossingen is voor Ekoplaza de normaalste zaak van de wereld. We hebben de ambitie om zoveel mogelijk producten te verpakken met materialen die het milieu en de natuur minimaal belasten. “Het is een continu proces waar wij met product- en verpakkingsleveranciers naar kijken. Ze zitten bovenop de markt en houden technologische ontwikkelingen in de gaten.” Aldus Danny.  

Biologisch afbreekbare folie en etiketten
Achter de schermen voeren we talloze duurzame innovaties door. “Zo gebruiken we voor een aanzienlijk deel van de Ekoplaza huismerk en Your Organic Nature droogwaren als rijst, graan, noten en zaden en de voorverpakte groenten en aardappelen van het merk Proef alleen nog biologisch afbreekbare folie. Ook de etiketten die op de droogwaren worden geplakt, worden inmiddels volledig biologisch afbreekbaar gedrukt - qua basismateriaal, inkt én lijm! We zijn bij het doorvoeren van verbeteringen wel afhankelijk van de productsoort en de mogelijkheden bij onze productleveranciers”, benadrukt Danny. Een goed voorbeeld zijn ontbijtgranen. “Tot voor kort was het niet mogelijk deze in biologisch afbreekbare folie te verpakken, vanwege de hoge zuurstofdoorlaatbaarheid. Maar er is nu een nieuwe generatie biologisch afbreekbare folie op de markt, waarin ontbijtgranen wel verpakt kunnen worden. Dus ook deze grote productgroep gaat binnenkort over. In totaal is nu voor 55% van de Ekoplaza huismerkproducten een plasticvrij alternatief ontwikkeld. We streven naar 75% en zetten daarin telkens weer nieuwe stappen!” Op de brood, groenten en fruit afdeling verdwijnt er ook steeds meer plastic uit het schap. Er worden momenteel broodzakken geproduceerd die na gebruik direct thuis op de composthoop kunnen. Daarmee wordt de broodafdeling van Ekoplaza straks helemaal plasticvrij. De plastic bakjes met producten als tomaten en champignons worden op termijn allemaal vervangen door afbreekbaar suikerriet papier dat wordt afgedekt met afbreekbare folie.

Inzetten van reststromen
Onze kwaliteitsmanager Steven IJzerman heeft enkele mooie projecten afgerond. Zo maken we bijvoorbeeld bananenbrood van bananen zonder bestemming. Ook introduceren we binnenkort biologische compost met ons aardappelen, groenten, fruit afval. “Met de introductie van biologische compost, waarin het AGF-afval van ons magazijn en onze snijderij gemengd worden met groenafval uit Nederlandse natuurparken, zetten we reststromen in om de kringlopen in de biologische sector te sluiten!” Vertelt Danny.

Minder CO2-uitstoot en plakbandvrij
Een andere mooie innovatie is de nieuwe thee verpakking van het Ekoplaza-huismerk. “We gebruiken papier met een stans die gebruik van folie overbodig maakt. De nieuwe doosjes zijn kleiner, waardoor er meer in één transportdoos passen wat scheelt in CO2-uitstoot. De theezakjes zijn vrij van nietjes en gemaakt van materiaal dat in zijn geheel bij het GFT kan.” De omdozen voor een aantal grote productgroepen van het Ekoplaza-huismerk en Your Organic Nature zijn tegenwoordig geheel plakbandvrij. Dat scheelt tientallen kilometers aan plakband per jaar! Volgens Danny zijn eenzelfde slimme verbetering de rolcontainers die begin september gebruikt gaan worden voor transport: “We gaan werken met een flex & fix systeem – doeken waarmee je containers kunt afsluiten - waardoor plastic seal folie straks niet meer nodig is.”

Geruisloos
“Wij positioneren ons als een formule die rekening houdt met de wereld om ons heen”, sluit Danny af. “We kijken daarom niet op een tiende cent en hoeven onze resultaten niet zo nodig aan de grote klok te hangen. We maken deze keuzes, omdat wij vinden dat ze gemaakt moeten worden. Hoe klein ook, elke stap is er één!”