17 jun. 2016 column

5 vragen over biologisch

img

Steven is kwaliteitsmanager bij Ekoplaza. Hij is verantwoordelijk voor de voedselveiligheid bij het servicekantoor en het uitwerken van het hygiënebeleid in de winkels. Ook voor bijvoorbeeld productspecifieke vragen of klachten kun je bij hem terecht. Hieronder beantwoordt hij vijf veelgestelde vragen. Heb je ook een vraag, stel hem dan onderaan deze blog. We proberen 'm dan volgende maand te beantwoorden!

Vraag 1: Hoe kan het dat dezelfde producten, zoals rijst, granen en zaden, bij verschillende merken toch een andere voedingswaarde hebben? Zouden deze niet identiek moeten zijn als het om dezelfde producten gaat?

Steven: Voedingswaarde wordt vaak als een absoluut getal aangeduid, maar voedingswaarde is per product verschillend. Dit is namelijk van veel factoren afhankelijk, zoals rijping, plaats van groei, hoeveelheid water en vele andere factoren. Zelfs twee vruchten die aan dezelfde boom groeien zullen niet 100% identiek zijn in voedingswaarde.

Daarnaast zijn er verschillende manieren om de voedingswaarde te bepalen. Het is mogelijk om gebruik te maken van een algemene database, maar er kan ook een eigen analyse worden gedaan. Hierdoor kunnen er al kleine verschillen ontstaan. Volledig identieke informatie zal niet altijd op de etiketten staan, maar de verschillen moeten nooit heel afwijkend zijn.

Mocht je toch een grote afwijking vinden, dan horen wij het graag.

Vraag 2: Vroeger stond op de honing dat het ‘koud geslingerd’ was. Dit staat er nu niet meer op. Is dit dan ook niet meer het geval?

Steven: Jawel hoor. Alle honing die wij verkopen is koud geslingerd. Dit mag alleen niet meer op het etiket staan, omdat de technieken tegenwoordig dermate goed zijn dat alle honing koud geslingerd is. Als dit op het etiket gezet wordt, lijkt het alsof het product iets bijzonders heeft t.o.v. de andere producten en dat is wettelijk niet toegestaan.

De honing is weliswaar koud geslingerd maar niet gegarandeerd ‘rauw’. Om honing goed in de potjes te krijgen, wordt het altijd tot ongeveer 40 graden verwarmd. Hierdoor kan de claim ‘rauw’ niet meer gegeven worden.

Vraag 3: Waarom zijn biologische abrikozen lichtbruin terwijl ze in andere winkels vaak knaloranje zijn?

Steven: De oranje kleur ontstaat door de toevoeging van sulfiet, ook bekend als zwavel. In gangbare producten is het toegestaan om sulfiet toe te voegen ter conservering van zuidvruchten. Bij biologische producten is het niet toegestaan om sulfiet toe te voegen, waardoor de kleur verandert in lichtbruin.

Vraag 4: Er zijn verhalen dat natuurlijk aroma van genetisch gemodificeerde gist afkomstig is. Zit dit ook in jullie producten?

Steven: Genetische modificatie is niet toegestaan in biologische producten. Bij elk biologisch product wordt er gecontroleerd op GMO. Dit geldt ook voor de natuurlijke aroma’s die worden gebruikt.

Voor biologische producten garanderen wij dat de natuurlijke aroma's vrij zijn van genetische modificatie.

Vraag 5: Waarom is niet alle wijn veganistisch? Wijn is toch altijd gemaakt van druiven?

Steven: Het hoofdbestanddeel van wijn is altijd 'druiven', maar in bijna alle wijnen zitten daarnaast ook toevoegingen. Deze kunnen zowel gebruikt worden ter conservering, maar ook voor het klaren van de wijn.

voor het klaren van wijn wordt een stof toegevoegd die zich kan hechten aan de ronddrijvende deeltjes in de wijn. Deze worden vervolgens zwaar en zakken naar de bodem. Hierdoor ontstaat een heldere wijn. Voor klaring zijn zowel dierlijke als plantaardige stoffen toegestaan, zoals gelatine, ei, caseïne, tannine, plantaardige eiwitten of enzymen. Wordt hiervoor een dierlijke stof gebruikt, dan is de wijn niet langer veganistisch.

In de webshop van Ekoplaza is te vinden welke producten veganistisch zijn; je ziet hier ook welke wijnen geen klaring met dierlijke ingrediënten hebben ondergaan.

Veganistische wijnen

avatar

Steven IJzerman

Kwaliteitsmanager Ekoplaza

Steven is als kwaliteitsmanager bij Ekoplaza verantwoordelijk voor de voedselveiligheid bij het servicekantoor en het uitwerken van het hygiënebeleid in de winkels. Daarnaast coördineert hij alle duurzaamheidsactiviteiten binnen de organisatie en heeft hij veel inhoudelijke kennis over de keten.